Isnin, November 19, 2007

Tok Angkat Sudah Tiada...

Semalam saya menerima SMS..."Tok Bakar dari Banggol Belimbing meninggal dunia maghrib tadi..." - Innalillahiwainna ilaihirojiun...al-fatehah.

Ya, itulah tok angkat saya. Tok yang saya kenali dalam masa yang tidak begitu lama tapi meninggalkan kesan mendalam di jiwa. Hadirnya tok Bakar bagaikan memberikan dasar kepada saya, iaitu dasar dalam pegangan beragama.
Masih basah di lipatan memori, Tok Bakar memboncengkan saya di belakang motornya dan kami sama-sama mengelek kitab kuning menadah ilmu dari masjid ke masjid dari surau ke surau. Saya pada asalnya rasa tertarik dengan beliau kerana sering melihat Tok Bakar menanti kehadiran kereta atau van untuk ke majlis ilmu di hadapan rumahnya. Saya singgah bertanya dan dengan senang hati mempelawa saya mengikutnya. Maka, bermulalah episod saya dan Tok Bakar dalam mencari sebaris ilmu...bersama.
Semasa itu, saya sedang bergelut untuk menduduki STPM. Opah dan alang awalnya bimbang andai saya gagal dalam peperiksaan kerana kerap keluar setiap maghrib bersama Tok Bakar. Kata mereka, tanggung jawab dan kondisi saya dan Tok Bakar berbeza. Beliau adalah polis pencen sedang saya masih belajar. Saya nyatakan, tidak mengapa, bahkan saya lebih suka cara begitu. Ada ketenangan dalam jiwa dan ada kekuatan seni yang sentiasa membara. Maklumlah, saban malam meneleku di lantai surau dan masjid menghadap Tok Guru yang ikhlas dan tawadhu', pasti sahaja auranya turut meresap ke dalam diri kita...itulah andaian saya.
Akhirnya, benar...saya cemerlang juga dalam STPM dan dengan mudah diterima memasuki IPTA. Semasa itu semua orang buka mata bahawa tiada ruginya saya mengekori Tok Bakar saban malam. Apa yang penting ialah kebijaksanaan dalam mengatur kehidupan, ada masa untuk bersukan, belajar dan menadah kitab. Jangan diabaikan dengan pelbagai alasan...saya sudah pun membuktikannya.
Apabila ke universiti, Tok Bakar sudah tiada teman membonceng motorsikalnya lagi. Saya masih ingat benar, bila pulang cuti semester Tok Bakar ceria menceritakan keadaan dirinya. Kata beliau, ramai orang bertanya..."Mana cucu tok?" Kata beliau: "Cucu aku pergi belajar dengan Dr Harun Din..." Begitulah jawapan santai Tok Bakar yang saya hidu ada rasa kekaguman di situ...cucunya pandai sebab itulah dapat masuk U!
Sebenarnya Tok Bakar ada kisah tersendiri. Semasa beliau muda belia, beliau adalah polis yang memang digeruni. Ingat lagi kata beliau: "Dulu tok garang...bila ada sekatan jalan orang takut dengan tok, tak sangka dah pencen ni tok pula takut denga orang tu...sebabnya orang itu dah jadi tok guru tok!" Ya, orang itu ialah Aruah Tok Fakih Siddiq yang kami sama-sama tadah kitab itulah.
Tok Bakar juga meninggalkan kesan mendalam dalam jiwa saya kerana berkat endorsementnyalah, maka urusan perhubungan saya dengan isteri berjalan dengan amat-amat baik. Panjang ceritanya...namun ia amat mengesankan. Tanpa saya sangka, Tok Bakar itu benar-benar mempunyai talian kekeluargaan dengan keluarga sebelah isteri saya, lantaran hubungan baik dengan Tok Bakar itulah akhirnya mereka dengan mudah meyakini saya untuk menjadi sebahagian dari ahli keluarga mereka. Saya tersenyum tatkala anak Tok Bakar yang saya panggil kakak mengatakan: "Akhirnya kamu benar-benar jadi cucu tok..."
Tok Bakar, semoga roh tok dirahmati Allah. Semoga tok aman di alam barzakh. Jasa tok amat banyak, sekurang tidaknya mengertikan kehidupan sebenar kepada saya, kenal siapa kawan siapa lawan. Semoga Allah menyayangi tok sebagaimana tok pernah menyayangi saya...amin.

Tiada ulasan: