Isnin, September 24, 2007

Suasana Raya Mula Terasa... :-)


Lagu-lagu raya mulai kedengaran di pejabat saya. Sewaktu membeli baju raya anak-anak di super market pun, sudah kedengaran sayup-sayup alunan lagu raya. Saya tahu, pusat membeli-belah sengaja memasang lagu raya untuk membangkitkan ghairah pembeli. Borong sakanlah.



Waktu kecil-kecil dahulu, malam raya lagi sudah tergambar meriahnya. Pejabat Penerangan akan membawa van mereka dan menyusuri sepanjang jalan raya mengumumkan: "Besok Hari raya!"



Masa itulah, anak-anak di rantauan semua berpulangan. Rumah atuk nenek jadi hidup, meriah dan gamat. Di kaca TV, rancangan hiburan masih kurang tidak seperti sekarang. Jadi, sambil membakar lemang merebus ketupat, orang-orang dewasa pun duduklah berbual-bual mengisi masa dan mengeratkan ukhuwwah. Bertanya khabar dan berkongsi cerita sehingga larut malam.



Panjut bersusun dan berceratuk mengindahkan malam Aidilfitri kami. Tiada lamu kelip-kelap. Budak-budak meriah bermain bunga api, meletupkan meriam buluh dan membakar mercun.


Hari raya sangat seronok. Saya akan dikejutkan emak dan kemudian ke sungai untuk mandi. Emak selalu kata begini: "Ju, cepat bangun...raya dah ni!" Masa itu, umur saya baru 6 tahun rasanya.



Saya tidak reti berjalan sangat masa raya, melainkan mengikut rombongan kengkawan. Mak tak pernah bawa saya solat sunat raya. Mak juga tak pernah bawa saya ziarah pusara.



Saya mulai kenal dunia luar tentang hari raya apabila mulai bersekolah. Berpagian kami kengkawan mula mengatur langkah. Kami kunjungi rumah demi rumah. Masjid bukan lagi menjadi agenda, kerana duit raya adalah sasaran utama. Alahai, masa itu jumlah 20 sen begitu berbaloi. Percaya atau tidak, kami pernah diberikan duit raya 5 sen! bahkan, ada sekali tu kami pulang kosong dek kerana tuan rumah buat don't know (doonoo) je walau kami dah berhenti makan dan minum serta memasing bagi klu bertalu-talu!



Kami ke Pekan Lenggong berjalan kaki sahaja. Jaraknya sekitar 3-4 km bukan penghalang. Sepanjang perjalanan, kami singgah rumah kawan-kawan sepersekolahan. Rumah guru menjadi tumpuan, yelah...kami akan dapat lebih duit raya, mungkin 30 sen, 50 sen atau lebih.



Di stesen bas Lenggong, ada apek cina berbasikal roda tiga sedia menunggu. Dia macam tahu, barang-barangnya pasti laku. Kami pun apa lagi, pistol mainan dan entah apa lagi menjadi bekalan pulang ke rumah. Semasa itulah saya belajar berdikari menaiki bas!






1 ulasan:

faridmw berkata...

salam...
selamat menjalani ibadah puasa.. sat jer rasa nak raya dah...