Jumaat, September 14, 2007

Kenangan Ramadan 20 Tahun Silam


Ramadan baru masuk hari kedua. Alhamdulillah, semalam anak-anak teruna saya berdua tu maintain puasa hingga ke petang. Ingat lagi saya, pada tahun lalu mereka merengek pada uminya untuk berbuka. Akhirnya, along dapat puasa dalam 20 hari dan abang yang dalam 15 hari je.


Semasa kecil dahulu, saya sudah mulai berpuasa sejak umur tujuh tahun. Saya tidak pernah tinggal puasa walau sehari sehinggalah ke saat ini. Saya sayangkan puasa saya walau semasa kecil, saya tidaklah mengerti sangat falsafah puasa serta hikmahnya. Mak dan opah atau atuk tidaklah pula mengumpan saya apa-apa, sama ada duit ringgit mahu pun baju baru.


Saya teringat, jika Ramadan jatuh dalam musim buah-buah rambutan sedang menguning dan memerah, maka jenuhlah saya menahan gelora. Saya memang hantu rambutan. Saya ingat lagi, kebun tok agak jauh dari rumah kami. Ada sepokok rambutan yang lebat dan buahnya boleh dicapai tangan. Ada juga sebatang pokok kelapa yang membolehkan kita memanjat dan bertenggek di perdunya agar mudah mengait rambutan. Pernah satu hari, kala saya menyinggahinya...ada beberapa orang rakan sepermainan saya sedang asyik makan rambutan itu. Bengang betul saya, sudahlah makan pada hari siang di bulan puasa...tak minta izin pulak tu!


Dahulu, untuk menghabiskan satu hari dalam bulan puasa...aduhai penatnya. Saya fikir saya seorang sahaja terasa seperti itu, rupa-rupanya isteri saya pun merasai perkara sama. Untuk menamatkan sebulan, bukan main azab lagi.


Saya dan kawan-kawan menghilangkan ingatan pada lapar dan dahaga dengan cara memperbanyakkan aktiviti. Pulang dari sekolah, kekadang kami singgah di kali. Mencebur diri dan mandi-manda. Banyak kali juga air memasuki telinga, saya was-was...ah, batalkah puasa? Tapi saya andainkan itu tidak sengaja, jadi tak batallah dan saya terus bermain air sepuasnya!


Waktu kecil dulu, bukan semua rumah ada peti ais. maka, setiap petang saya akan mengayuh basikal ke rumah emak di Kg. Betong untuk mengambil seketul ais buat berbuka puasa. Begitulah saban petang. Ada jiran-jiran mengambil kesempatan menjual ais yang diisikan ke dalam plastik lutsinar. Harganya pun saya ingat-ingat lupa, mungkin 50 sen agaknya.


Sebelum itu, semasa saya dalam usia lima atau enam tahun, pengalaman berbuka puasa lebih klasik. Rumah yang mempunyai radio akan memasangnya dan menunggu saat azan bagi berbuka. Saya akan terhimbau kenangan itu tatkala mendengar qari atau qariah membaca al-Quran, sama ada di TV mahu pun radio. Siap ada lagu atau iringan nasyid khas lagi...


Alang akan membawa balik seketul air batu. Dahulu, air batu dijual secara potongan yang digergajikan. Lori-lori cina datang ke kedai orang Melayu di kampung-kampung dan demi mengelakkan air batu itu cepat cair, maka ia ditenggelamkan di dalam serbuk kayu. Apabila dibeli, maka tokey kedai akan membalutnya dalam kertas surat khabar atau memasukkannya ke dalam guni dengan ditaburkan dahulu serbuk kayu. Air kegemaran kami masa itu, tentunya sirap ais bercampur selasih...merahnya mengancam dan sejuknya...ah...menawan!


Alang kekadang membelikan saya dan Ciknab mercun tarik. Saya memanggilnya 'api po'. Ya, bila ditarik akan merciklah api dan bergemalah bunyi 'Pop!' Saya suka menyakat opah dengan mengikatnya pada pintu pagar dawai di dapur. Bila ditarik akan putuslah talinya dan meletuplah mercun itu, opah pun akan terkejut dan silap-silap termelatah...namun, silap-silap saya juga turut kena marah! Hakikatnya, saya sendiri takut menarik mercun itu dengan tangan. Maka, saya ikat mercun itu pada rumput atau pada tali dan saya tarik terus melarikan diri!


Meningkat besar, saya jadi lebih nakal. Menjelang ramadan, kami bebudak kampung yang 'tengah naik' akan bermesyuarat, apakah pengisian kami kelak. Maka, hasilnya ada yang berkumpulan masuk ke hutan mencari buluh betong buat dibuat meriam. Maka, berdentum-dentamlah nanti seantero kariyah berlawan meriam dengan kariyah sebelah.


Selepas berbuka puasa, kami segera berkumpul di lokasi tertentu. Semasa itu, kami berkumpul di halaman rumah yang luas milik Allahyarham Pak Lang Sudin. Pak Lang Sudin pun sporting, dia tolong pasang lampu spot light sehingga benderang macam siang halaman rumahnya. Kami pun main sepuas-puasnya sehinggalah letih. Kekadang , kami main polis sentri. Maka, bersusup-sasaplah kami berlari menyelamatkan diri. Sekali fikir, bahaya ada bodoh pun ada. Iyalah, dalam asyik dan kemaruk bermain itu segalanya kami langgar dan tempuh. Main polis sentri mestilah kena berani dan cekal hati. Jika tidak, kumpulan pencuri akan kalah...yang peliknya, kami memang suka jadi kumpulan pencuri kerana polis yang akan mengejar dan menangkap kami!

5 ulasan:

isma berkata...

semalam pun tengoklah..time nak berbuka puasa tu ditayangnya gedik santai..tak sesuai langsung..dalam kita nak menjaga puasa yg tinggal 2-3 minit sebelum berbuka tu terpandang le pulak artis2 nya yang berskirt pendek..

isma berkata...

kesian tengok Abang Yang sahur pagi tadi, nasi kosong ngan buah. Sat gi nak cari buah mangga kat chow kit lah. Abang Long pulak lepas sahur dia tido sampai tak nak bangun ke sekolah.. Miss sekolah agama le dia pagi tadi..

faridmw berkata...

salam...

selamat menjalani ibadah posa dgn ketenangan....

Mardihah berkata...

salam...

selamat menyambut ramadhan al-mubaraq...terkenang juga saat saya kanak-kanak dahulu. minum air kolam dalam bilik mandi...betapa saya terkenangkannye.....:)

U-HAH berkata...

Kenangan nan lalu memang menghimbau memori, terutamanya saat datangnya pada malam aidilfitri...namun, makin dewasa kita, makin mengerti hakikatnya puasa. Selamat berpuasa juga saya ucapkan pada semua...