Jumaat, September 07, 2007

Islam Mengajarku Erti Keberkatan




(Artikel ini disiarkan di dalam Majalah Anis, September 2007)



Seawal tahun 1985, tatkala itu aku masih bujang dan masih berkerja kilang, Islam sudah mulai mengetuk pintu hati ini. Sering aku mencuri-curi melihat kepada rakan-rakan sekerja yang Islam, yang acapkali apabila tiba waktu sembahyang akan bergegas ke surau mengadap Tuhan. Aku sering juga ke surau dan masjid, lalu dari luar jendela aku asyik. Asyik menyaksikan orang-orang Islam mengaji mengadap tuan guru, mengenal agama bermula alif, ba dan ta. Aku kagum melihat kerukunan mereka di dalam jamaah, baik ketika membuka kitab mahu pun solat. Imam menjadi ikutan, teratur cantik dan penuh aturan.

Ada juga aku lontarkan persoalan Islam kepada kawan-kawan sekilang. Namun, bak kata pepatah bukan senang mencari permata yang hilang. Aku ibaratkan iman dan Islam umpama permata milik semua, namun ia hilang dan aku perlu menemukannya semula. Nasib agaknya, kekadang jawapan diterima amat mengecewakan. Aku pernah dikata, memilih Islam hanya kerana ingin mendapatkan bantuan kerajaan. Bahkan ada yang mengejek, aku memilih Islam hanya untuk berkahwin dua! Sukar sungguh mencari manusia yang boleh menunjuk jalan. Mungkin itulah harga iman yang perlu aku tunaikan. Bayangkan, hampir 19 tahun hidayah berlegar di minda tapi tak jejak di jiwa. Aku menggagau mencari arah sedang hati kian pasrah. Ya Tuhan, tunjukkilah hamba-Mu ini.

Akhirnya, syukur kepada Allah lantaran menemukan aku dengan seorang sahabat yang banyak membantu. Namanya Roslan, juga seorang Melayu. Namun beliau bagi aku Melayu yang meletakkan status bangsa ke tepi dan Islam sebagai nombor satu. Dengan beliaulah, aku mencungkil rahsia demi rahsia, membongkar nikmat Islam tercinta. Akhirnya, tanggal 28 Februari 2004, Islamlah aku sekeluarga. Lalu namaku dahulu Subramaniam a/l Arumugam kini menjadi Muhammad Yusof bin Abdullah.

Tika hidayah mula mengakar dan memutik di hati, umurku sudah pun menginjak 36 tahun. Aku sudah pun beristeri dan dikurniakan tiga orang anak. Permaisuri hati dan dua orang putera serta seorang puteri bongsuku, meredhai dengan pilihan hati ini. Islamlah kami, bagai memegang anak kunci Firdausi lalu menghayunkan kaki menelusuri lorong jannah bersama, untuk mengecapi nikmat syurga…amin.

Memilih Islam adalah keputusan paling baik dan tulus yang pernah aku lakukan dalam hidup ini. Ia bukanlah semudah memilih baju untuk hari raya atau memilih juadah untuk berbuka di bulan puasa. Selalunya juga, mengecapi nikmat di akhir pencarian pasti menemui ujian di awal perjalanan. Demikian jugalah hidup kami sekeluarga. Aku dan isteri menerima tentangan keluarga. Kami dianggap menderhaka. Kami dianggap lupa pada keluarga.

Bak kata pepatah, manakan dapat sagunya jika ruyung takut dipecahkan! Manakan tahu indah dan cantiknya Islam, jika kami sendiri gagal zahirkan. Lalu, kami sekeluarga bernekad, Islamnya kami adalah tekad. Akan kami buktikan Islam mengajar persaudaraan sejagat, melampaui batas bangsa dan warna kulit. Islam mengajar anak menghormati ibu bapanya, walaupun berbeza agama. Islam mendidik kami berakhlak mulia, mengutamakan keluarga, menghormati orang tua, memuliakan jiran tetangga dan membantu sesama manusia. Murnia dan harmoninya Islam melampaui sempadan. Manusia, haiwan dan tumbuhan ada haknya di sisi Islam. Itulah yang kami faham dan akan kami buktikan.

Pun begitu, meladeni kehidupan di bumi ini bukanlah mudah. Peningkatan kos hidup kian bertambah. Keperluan keluarga juga makin meningkat, ekonomi keluarga perlu diangkat. Aku takut menjadi fakir, kerana pesan ustaz manusia fakir mudah menjadi kafir. Aku amat takut kembali kepada kekufuran, seperti mana bencinya aku dicampakkan ke neraka!

Ketika itulah peluang berniaga muncul di depan mata. Menjadi pengedar dan penjual ais kerim bergerak. Namun, amat malang dek penangan modal menjadi penghalang. Tika itulah, aku mendapat tahu Pusat Zakat Selangor ada menawarkan bantuan perniagaan, khususnya kepada saudara baru. Aku mencuba nasib, manalah tahu tuahku sabut bukannya batu. Pasti timbul juga nanti.

Di Kaunter Kuala Kubu Bharu aku berulang-alik, dibantu oleh Ust. Jamal (Pegawai Muallaf) dan juga kakitangan PZS di sana. Dengan izin Allah, akhirnya modal sebanyak RM10,000 diluluskan. Akhirnya aku berjaya memiliki dua buah peti sejuk dan sebuah motosikal roda tiga. Inilah senjata untuk aku berniaga.

Kini, aku mampu tersenyum bangga di sisi keluarga tercinta. Berkat beragama Islam, rezeki kami sekeluarga kian bertambah. Jika dahulu, saban bulan gajiku habis tidak menentu sahaja. Apa yang lebih mengembirakan, keluarga kami (termasuk mertua) yang dahulunya berpatah arang nampaknya dengan kami mulai merasa senang. Tiap hujung bulan, tika ziarah pasti ada buah tangan yang kuhulurkan. Syahdu di hati apabila ibuku menyatakan…”Mani (nama asalku) sekarang sudah jauh berubah. Nombor ekor (judi) sudah ditinggalkan. Budi pekertinya kian menyerlah. Anak isteri pula baik budi bahasa.”

Kini, aku ingin sekali berbakti kepada Islam. Lalu Persatuan Al-Hidayah, iaitu Persatuan India Muslim tempatku mencurah budi. Aku juga berharap, pihak-pihak berkenaan khusunya PZS akan lebih pro-aktif membantu nasib manusia seperti kami. Justeru, bagi kami PZSlah antara tali pengikat hati, dalam menghadapi arus deras duniawi. Ya Allah, inilah natijah dari keIslamanku. Keberkatan hidup menjadi payung diri. Aku berjanji, akan kujadikan diri ini insan berbakti. Membawa obor Islam ke segenap penjuru dunia. Menzahirkan indahnya Islam di mata semua manusia. Mewangikan dunia dengan haruman syurga…amin.

2 ulasan:

faridmw berkata...

salam...

selamat menyambut bulan puasa yang penuh berkat dan kemaafan... moga kita diberkati selalu

U-HAH berkata...

Terima kasih sahabat...