Selasa, September 11, 2007

Bisnes Tamar dan Sambut Besday Menjelang Ramadan


Aura ramadan kian terasa. Saya mengambil kesempatan kali ini menjual tamar di pejabat. Lagi dua minggu nak puasa dulu, saya hantar e-mail kepada kawan-kawan...mula-mula just nak try market. Namun...alhamdulillah, hingga kini transaksi kasar dah cecah ribu ringgit. Mula-mula, saya hanya offer Rutob, namun ada yang minta Mariami dan sekarang mereka mahukan yang bertangkai...pasaran kian luas nampaknye!


Saya seronok jual buah tamar ni. Ia makanan sunnah nabi. Waktu packing tengah malam, anak dan isteri tolong sekali. Anak saya yang ketiga (Huda) asyik turun ke bawah dan menegur...abi buat pe abi...boleh huda tolong...dan terus tolong masukkan mariami dalam kontainer dan timbang. Saya angguk sahajalah, jika tidak nanti merajuk dan malas saya nak pujuk...at least, mereka tahu apa yang saya buat untuk membesarkan mereka: Ya, berkerja dan berniaga sikit-sikit...


Di kedai borong pun, asalnya mereka hanya beri harga biasa pada saya. Namun, kini saya dah dapat harga lebih rendah. Mereka makin percaya sebab belian saya bertambah. Tak payahlah saya habaq berapa tapi cukuplah saya buat belanja balik kampung nanti...nak hulur kat adik-adik dan anak buah...paling tidak lepas juga minyak keta saya... (Isyk! Bonus kakitangan kerajaan tak de la tahun ni!)


Saya juga bantu surau depan rumah buat preparation ramadan. Surau kami penduduknya majoriti Chinese, yang Melayunya suka melepak di rumah pula. Untuk menaikkan mood Ramadan, saya cadangkan agar naikkan dua banner dan buat bisnes tamar, alhamdulillah mereka setuju. Saya juga berjaya menubuhkan Usrah di taman, mereka nampak gembira apabila kumpulan kami berkunjungan dari rumah ke rumah dengan membawa buku Fathi Yakan. Ada yang uzur tak dapat ke surau turut menjemput kumpulan usrah kami ke rumah mereka, nak dapat berkat agaknya...


Insya-Allah, this is the first Ramadan yang saya dan family sambut di KL. Dulu, masa lepas kahwin just me and my wife...pastu move to Serendah (mengah...mengah...), hingga kini kembali menjadi warga KL sejati. (Jika tidak, dulu kerja di KL tinggal di Selangor...orang kampung tanya tingal kat mana pun payah nak jawab, habaq Serendah ramai yang pening, habaq Batang Kali kang...mak oi...jauhnya dari KL!)


Yesterday is my birthday and last night my wife present me a book, the title is...Setitis Embun Semarak Api...karangan Pak Shahnon. Saya dah lama intai naskhah itu, tapi tak berbeli hingga kini. Abang Ipar saya Mr JR pernah komen buku itu dalam blognya... Untuk my wife, thank you very-very much for the book and also for the kad selamat besday tu.


Em...Saya rasa usia saya makin tua. Anak dah empat...uban dah banyak di kepala. Tapi, saya masih mencari sesuatu...ya jalan untuk benar-benar dapat berbakti kepada orang tua saya, especially to my opah yang kian meningkat tua. Opah saya adalah insan kedua paling membekas di jiwa selepas emak, opah sanggup bergolok bergadai demi saya, cucu yang membugar di pelupuk matanya selepas emak dan abah divorce dahulu. Saya pernah confius untuk meletakkan opah dan emak di mana, siapakah yang lebih berhak untuk bertakhta di jiwa...emak atau opah? Namun, emak tetap yang terbaik bagi saya. Jerih emak adalah sama dengan perit opah. Usia yang mendewasakan saya dalam meraikan mereka berdua.


To all my children, abi masih mencari ruang buat memberikan yang terbaik. Doakanlah abi dan umi, we will try our best to give the best! Mudah-mudahan pertambahan usia ini akan menjadikan saya lebih maju dalam hidup ini, amin.


'Salam Ramadan'




3 ulasan:

Ms Wind berkata...

ziarah blog.

semoga terus berbahagia ke anak cucu...

salam ramadhan!!!

faridmw berkata...

salam ziarah blog..

selamat menyambut bulan ramadhan.. tingkatkan ketaqwaan dibulan ini...

isma berkata...

Salam ramadhan juga,

moga bertambah iman dan rezeki..