Ahad, Oktober 07, 2007

Raya yang kurang berseri tanpa iklan

Lebaran mendatang kian mampir, hanya enam hari berbaki lagi! Saya rasa agak suram raya kali ini, di tv kurang benar iklan raya. Saya rasa, banyak syarikat dah perabis duit dengan iklan merdeka, jadi raya dah tak de bajetlah.

Di radio pun sama, iklan raya kurang menyengat. tahun lepas lebih terasa, misalnya iklan talian telefon mudah alih, kisah perbualan seorang ibu (kartina aziz) dengan anaknya yang dok study kat luar negara, kisah bubur lambuk dan ada suara sedih kerana tak dapat bersama...saya suka iklan itu, ia menautkan perhubungan walaupun jauh di mata. Tahun ini, tak ada...tak ada semuanya.

Lagi satu, saya rasa di radio pun kurang main lagu raya. Asyik-asyik dok main lagu ntah apa-apa ntah...kalau main lagu ramadan tu ok le jugak. Lebih bengang depa dok gi psang lagu omputih yang melalak tak tentu butir, apa lah punya deejay...raya tahun sekali, putar le lagu raya lagi baik.

Tapi, ada orang kata main lagu raya kurangkan pahala posa. alasannya, fikiran asyik ingat nak beraya dan lupa falsafah puasa. Saya rasa, ada lagu raya yang mampu menerbitkan keinsafan. Ada yang menyebabkan anak yang dah bertahun enggan pulang ke kampung dek kerana bergaduh dengan saudara-mara atau berselisih faham dengan ibu-bapa, terasa insaf dan mahu pulang ke kampung. Mahu bermaaf-maafan dan sebagainya lah...

Jadi, apa salahnya dengan lagu raya? Cuma, saya KURANG GEMAR dengan new generation punya lagu raya, tak dak roh langsung. Nyanyi sekadar suka-suka, tak de motif untuk mengetuk naluri insan agar memahami hakikat raya. Setakat nyanyi, saya pun buleh...setidak-tidaknya, tirulah black dog bone, m nasir, anuar elina, aman shah, kak pah, uji dan hail amir, dj dave dan ramai lagi. Lagu mereka malar segar hingga bila-bila...

Tiada ulasan: