Jumaat, September 21, 2007

Kemelut Yang Memerlukan Jawapan

Saya hidup di Malaysia hampir mencecah 34 tahun. Semenjak saya lahir, saya masih mengingati beberapa insiden yang mengesankan di benak ini. Antaranya, saat kejatuhan ekonomi negara/ dunia pada 1980-an sehingga para siswazah banyak yang mengganggur dan pulang ke kampung menoreh berkebun, perpecahan Umno sehingga lahirnya Parti Semangat 46 yang menggegarkan penguasaan Mahathir sehingga menangnya Pas di Kelantan, Perpecahan Umno sekali lagi dengan tersingkirnya Pak Syeikh Anwar pd tahun 1990-an sehinggalah tercetusnya GERAK yang diketuai Allahyarham Datuk Fadil Noor dan kemenangan Pas di Terengganu.

Dari aspek sosial, di negara ini masih terkawal. Kes-kes tragis rasanya kurang berlaku. Namun, mutakhir ini saya amat terkesan dengan pelbagai paparan di media massa. Kes bunuh, rogol, culik, hilang, ragut, buli, along dan sebagainya semakin marak. Ia hampir menguasai muka hadapan kebanyakan akhbar. Terkini, kes adik Nurin yang menguasai semua media massa (sepanjang sebulan ini...)

Saya sedih + marah + jengkel dengan isu-isu seperti ini. Banyak tanda soal muncul di layar minda, menguasai akal fikir dan cuba mentafsir. Kenapa ia terjadi? Kenapa tidak dapat diatasi? Kenapa ia berulang-ulang kali? Kenapa pelakunya begitu tegar dan berani?

Saya hanya melihat satu jawapan, mutlak dan tuntas. Apabila manusia bertindak angkuh dalam mengatur kehidupan sesama manusia dengan membelakangkan Allah (sistem dan hukum-hakamnya), maka Allah akan melepaskan diri-Nya dari menjaga manusia. Tiada lagi kawalan dari Allah (nakaalamminallah). Maka manusia sudah tidak gerun dengan apa sahaja peraturan dan undang-undang. Maka terjadilah segala apa yang telah terjadi.

Persoalan lebih besar, apakah tindakan kita? Carilah jawapannya dari al-Quran dan as-Sunnah, insya-Allah kita akan menemui kaedahnya.

2 ulasan:

faridmw berkata...

salam

selamat berpuasa...
tul tu... alquran dan sunnah lah sbgai penunjuk jalan bg kita.

isma berkata...

mana nye 34 bang.. kan abang baru 33 tahun.. isy.. tak sabo nak tua nih..