Isnin, September 03, 2007

Mengasah bakat memimpin


Kata nabi…setiap orang dari kamu adalah pemimpin. Maknanya, hendak tak hendak, tanggungjawab memimpin itu terhenyak juga di pundak ini. Itulah, sendiri memasang lukah sendiri menanggung amanah sendiri merasa payah sendiri merasa susah sendirilah menyelesaikan masalah dan jika beruntung sendirilah menikmati manisnya syurga Allah.

Pun begitu, memimpin adalah seni. Tidak ramai manusia lahir sebagai pemimpin berkarisma tinggi secara semula jadi (ayat inilah…semula jadi…yang tidak disukai oleh Dr Harun Din), melainkan mereka perlu melalui proses pencanaian yang rapi.

Namun, malangnya tidak semestinya pemimpin yang telah licin dicanai itu bakal menzahirkan dirinya sebagai pemimpin. Semuanya terpulang kepada kedirian memasing, ada yang lebih senang menjadi pemerhati dan ada yang lebih suka menjadi pengkritik sejati. Tidak ramai sanggup bergelandang pagi dan petang menyesakkan akal fikir dengan masalah organisasi dan ummah; sedang periuk nasi dan susu anak lebih mendesak di rumah.

Justeru itulah, selalunya yang mengisi luang kekosongan kepimpinan adalah mereka yang ketegar. Ketegar mental dan ketegar fizikal. Dibakar hangus digoreng garing ditumbuk lunyai; namun bercantum kembali semangat dan jati diri menjadi lebih kuat, lebih ketegar dan lebih laju momentum diri…

Kekadang, menjadi pemimpin menyeronokkan. Iya, bila organisasi mencapai apa yang disasarkan. Pertambahan ahli misalnya, aktiviti yang cantik tersusun dan jelas nampak improvement di kalangan pendokong dan penggerak. Namun, sering kali pemimpin menjadi sasaran amarah, apatah lagi jika organisasi dilanda masalah, ahli-ahli memberontak tidak puas hati, hilang sokongan saban hari dan peningnya lagi bila skills kempimpinan hari ini disbanding-bandingkan pula dengan gaya kepimpinan terdahulu.

Memang…memang menyesakkan. Mesyuarat tiada noktah, aktiviti perlu berjalan waktu susah waktu mudah, keahlian wajar ditambah. Jika organisasi itu adalah parti, maka makin memeningkan tatkala serunai pilihan raya sudah berbunyi. Mulalah hati digayut gundah minda diterjah pelbagai resah, manakan menentukan daerah siapa layak menjadi calon, manakan memuaskan hati para ahli yang sukar mengerti, manakan menyusun atur segala jentera DUN biar penuh strategi, manakan mencari dana pilihanraya lagi, manakan kempen dan merayu undi, manakan segala macam teka-teki lagi!

Itulah, menjadi pemimpin bukannya mudah. Sebab itu tidak ramai sanggup memikulnya kesan jangka panjang, di dunia dan akhirat. Jadi, jika ada orang yang berebut-rebut mahu menjadi pemimpin, itulah sebenarnya masalah. Kerana, mereka melihat dengan mata dunia akan segala yang indah di sebalik kerusi pemimpin itu, kemewahan dan kekuasaan. Akibatnya, amanah tergadai dan rakyat terabai.

Em…siulan pilihan raya kian kedengaran kini, adakah pilihan raya kian menghampiri?

Insya-Allah...Fajar Islam Mulai Menyinsing

Tiada ulasan: