Isnin, Oktober 20, 2008

Memualkan, huih...loya sungguh!


Budaya politik di negara ini memualkan...itulah yang saya rasai. Menyampah betul melihat gelagat para hamba politik ini. Terutamanya yang mengabdikan diri demi jawatan dan habuan duniawi!


Hakikatnya saya bukan membenci politik. Bahkan saya yakin, politik ada dalam kehidupan. Cara nak memujuk isteri, mengambil hati anak-anak bahkan menackle hati mak ayah pun kena pandai politik. Sebab itu politik penting dan Islam sesekali tidak meminggirkan politik.


Apa yang saya maksudkan meluat dan menyampah dengan politik ini, ialah apa yang sedang berlaku sekarang ini. Hari-hari masuk akhbar isu pemilihan jawatan. Jika pilih baik-baik tak apalah, tapi dihiasi dengan hentakan kerusi meja, layangan penumbuk dan terjangan kaki, pukulan kayu golf bahkan sampai ke tahap report polis kerana ada unsur-unsur jenayah...ni apa jenis pemilihan ni?


Golongan inilah yang menyebabkan saya meluat sangat-sangat. Rasa nak tampar aje muka sorang-sorang, tak pun pulas telinga, tak pun luku kepala...depa ni macam tak sedar, jawatan yang direbut itu adalah amanah. Depa berebut sakan macam ada sesuatu dengan jawatan itu. Ini yang pelik.


Dalam masa yang sama, rakyat terus terhimpit. Ni minyak yang dok turun sekupang dua, apa kesannya kepada harga barangan runcit. Tak dak langsung! Harga beras, minyak masak, bawang merah, bawang putih, ikan temenung dan ayam dok macam tuuu lah...abih tu, apa maknanya?


Inilah yang betul-betul menambahkan kemeluatan dan mualnya hati saya. Rasa macam nak muntah melambak-lambak. Apa jenis manusia ni. Rakyat dibiarkan susah sedang depa mampu bermewah-mewah. Pesan kepada rakyat hidup berhemat sedang mereka hidup macam takdak kiamat. Pulun apa sahaja, selagi mampu dan selagi berkuasa.


Agak-agaknya, depa ni semua nak bawak harta, kuasa, nama dan jawatan itu masuk ke dalam kubur agaknya...manalah tahu, dua malaikat munkar nankir pun terima juga wang saguhati atau rasuah mereka, alah...seperti yang depa biasa buat semasa di dunia!

Tiada ulasan: