Khamis, Oktober 23, 2008

Kisah 2 Mahasiswa UPM


‘Tinggal secara tidak sah’. Itulah alasan yang digunakan oleh pihak berkuasa kolej di UPM, demi menghalalkan cara ‘menghalau’ dua penghuninya, lapor Malaysiakini.com.

Nor Farhana Farzieana, bekas exco Majlis Perwakilan Mahasiswa UPM dan rakannya Nur Shafiqa Mohd Ali, exco Persatuan Mahasiswa Islam menjadi mangsa kezaliman konco-konco Umno di IPTA entah yang ke berapa.

Mungkin rakyat Malaysia tidak tahu, bahawa kebanyak jawatan kanan di universiti tempatan kini diisi oleh mereka yang ‘dangkal’ otaknya. Mereka memiliki ijazah doktor falsafah; tetapi pemikiran mereka tahap darjah enam. Benar, mereka juga digelar professor; tetapi lebih baik pak imam kampung dalam memutuskan tindakan.

Insiden di atas hanyalah secebis kebobrokan tindakan mereka. Banyak lagi. Bak kata salah seorang gadis siswi di atas: “Kes yang berlaku pada saya hanyalah sebahagian kezaliman yang berlaku terhadap mahasiswa. Bukan sahaja di UPM tetapi di kampus-kampus lain pun, saya percaya perkara ini berlaku," ulas Nor Farhana Farzieana Azmi.

Rakyat Malaysia wajar sedar, inilah tribulasi para mahasiswa yang ideologinya bercanggah dengan pemerintah. Mereka akan ditekan dari pelbagai sudut. Biar pun mereka cemerlang dalam akademik dan cemerlang dalam ko-kurikulum; namun itu bukan jaminan mereka kekal di kolej kediaman.

Oleh itu, apa tindakan rakyat Malaysia? Saya hanya terfikir, semua pihak yang memperjuangkan hak rakyat perlu tampil ke muka. NGO misalnya Persatuan Peguam bahkan parti-parti politik perlu memperjuangkan isu zalim ini. Ya, kerana ia menzalimi mahasiswa dan bersifat terlalu jumud sekali. Seumpama tinggal di negara komunis yang melarang anutan politik selain komunis.

Kepada pelopor-pelopor yang suka memancung pengaruh parti-parti selain Umno di kampus, mereka ini hendaklah dikenakan tindakan yang wajar. Mereka ini bukanlah tokoh akademik tulen dan bukan juga professional. Bahkan mereka hanya layak menjadi balaci Umno. Merekalah sebenarnya yang merosakkan anak bangsa.

Tiada ulasan: