Khamis, Oktober 09, 2008

Kisah ekonomi pulak!


Saya tak pandai bab ekonomi. Tapi kata kawan semasa makan pagi tadi, ekonomi dunia makin teruk. Ini kerana, banyak negara menyandarkan nilai mata wang mereka kepada dollar US. Sebab itu, bila dollar US teruk, ia akan merudumkan banyak negara lain.


Kawan saya itu juga menyatakan, ada pendapat yang menjangkakan krisis ekonomi pada kali ini akan lebih kronik berbanding tahun 1998-1999.


Sebab itulah, dia mengungkit apa yang pernah diberikan amaran oleh Pak Syeikh Anwar, bahawa sikap kerajaan khususnya Pak Lah dan Najib yang enggan membuat sesuatu bagi memulihkan ekonomi adalah amat dikesali. Anwar misalnya pernah menyatakan, kenaikan inflasi tertinggi dan FDI yang tidak masuk lagi ke Malaysia.


Malangnya kata kawan saya, orang Malaysia khususnya bangsa Melayu jenis yang kurang membaca. Apatah lagi membaca berita ekonomi. Ditambah dengan sikap pihak pemerintah yang masih menafikan kegawatan, maka orang Melayu khususnya masih terasa 'tidak ada apa-apa' walaupun hakikatnya bahang kemelut itu sudah mulai merebak ke negara ini.


So, apa nak buat? Lu fikirlah sendiri...kata Nabil!

Tiada ulasan: