Khamis, Oktober 16, 2008

Bahasa Melayu dan pejuang keris...cis!!!



Pucuk putat warnanya merah,
Bila dikirai terbang melayang;
Duduk muafakat mengandung tuah,
Sengketa usai dendam pun hilang.


Saya baru menemui halaman ini http://melayuonline.com/ sebuah halaman yang memuatkan tentang sastera dan budaya bangsa Melayu. Saya tertarik dengannya dan daftar menjadi ahli.

Ya, apa kaitannya dengan pantun di atas?

Secara harfiahnya pun kita sudah mampu menelah, pantun empat kerat itu menyeru kita duduk bersatu. Ia boleh disanggakan kepada pepatah Melayu:

Bulat air kerana pembentung, bulat manusia kerana muafakat.

Begitulah budaya dan resam Melayu, banyak ditopang dengan rencah bahasanya. Sayang seribu kali sayang, bahasa yang indah dan lunak serta berinovasi tinggi inilah pun, yang dipertikaikan sendiri oleh (kononnya) pejuang bangsa Melayu.

Dah…mula nak menerjah ke politik dah U-HAH ni…

Habis tu nak buat bagaimana? Saya ada membaca sepintas lalu tulisan LanH dalam kolum English Section di akhbar Harakah. Katanya, bebaru ni riuh sanak saudara dan ipar duainya yang bertingkah pendapat isu pengajaran subjek Sains dan Matematik dalam BI.

Siapa yang kuatkuasa dan pertahankan benda ni, siapa? Tanyalah Tun Det, Pak Lah atau Najib…mereka 100% tahu jawapannya. Habis tu, mereka buat apa, sedang mereka ada kuasa!

Sayang seribu kali sayang, akhirnya bahasa yang pernah mencorakkan tamadun Melayu-Islam di nusantara ini tinggal sepi di makan hari. Dan inilah jasa besar golongan opportunis Melayu yang kononnya menghunus keris sambil menjerit: Hidup Melayu!!!

Kredit: Dato' Seri Nizar pernah menyaman kerajaan Malaysia dalam memperjuangankan legasi Bahasa Melayu. Jadi, siapa kata PAS tak sayang Melayu?

Tiada ulasan: