Rabu, Ogos 29, 2007

Mahasiswa terjepit?

Mahasiswa adalah generasi pewaris negara. Itulah kata-kata hikmat yang membakar semangat dan emosi saya ketika menginjakkan kaki ke kampus lebih 10 tahun dahulu. Terfikir saya, apakah maksud sebenar ‘pewaris’ negara…adakah mereka yang tidak berkesempatan menjadi penghuni kampus dan mencicipi segala rempah ratusnya tidak layak dianggap sebagai ‘pewaris?’

Saya menghimbau kembali sejarah perjuangan warga kampus. Saya susuri kembali saat bangkitnya suara mahasiswa era 1970-an mempertikaian ketidakstabilan sosial dan ekonomi negara. Saat itu, nama besarnya ialah Anwar Ibrahim. Saya terkeliru, kerana saat itu Anwar adalah pembesar negara, sebelum dia dijelepukkan oleh sistem yang mengahancuskan segala!

Saat saya menghirup udara segar kampus, idealisme mahasiswa masih berbisa. Kami masih bisa berkumpul, mengusung sepanduk dan poster, merangkaikan tangan membentuk rantaian manusia dan menggenggam tangan melaung ke udara! Teriak kami… Jangan korporatkan IPTA! Israel boleh berambus! Hancur Amerika! Dan baaanyak lagi.

Saat Anwar tersungkur dengan arang penuh memalit muka, saya menjengah juga ke kampus. Ajaib saya, saat itu kampus seperti menjadi markas pelajar dan medan aktivis mencerna gerak kerja. Sedang sebelum itu, sering kali aktiviti yang menjurus kepada ‘kepembangkangan’ mudah benar dikait-jeraitkan dengan kelompok mahasiswa berhaluan ‘kanan’…geng kopiah dan bertudung labuh!

Saya lihat para pensyarah begitu berani menzahirkan sokongan, tidak segan silu menyelitkan di kereta ‘Justice Malaysia’ atau ‘Free For Anwar’. Bukan calang-calang insan, tetapi timbalan dekan yang berulah demikian. Maka, tuan-tuan dapat bayangkan sendiri di kalangan mahasiswanya!

Namun, kini saya melihat suasana sihat di kalangan mahasiswa kampus makin terhakis. Parti memerintah begitu tragis memasukkan jarum memainkan peranan tanpa berselindung lagi. Senang-senang mereka mempromosikan pergerakan puteri mahu pun puteranya, atau lebih dahsyat menguasai pilihanraya dengan taktik nakal lagi hodoh…mencaturkan bidak untuk menidakkan suara sebenar mahasiswa.

Sebab itu saya tidak pelik, majoriti kerajaan kampus hilang taringnya hatta di kalangan pelajar universiti sendiri. Tidak nampak ketokohan memimpin apatah lagi menjadi jurubicara ummah. Kebanyakan kepimpinan mahasiswa kini, gigi susunya pun belum tanggal…masih hingusan dan sering ‘kesasar’…misalnya mengadakan program ‘lawak bodoh’ serta hiburan lalai yang jelas memupuk sikap suka bersantai-santai, suka merendek-rendek, tiada aspek kebertanggung jawaban dan kurang membina pemikiran dan peradaban!

Jauh…jauh lagi untuk melihat mereka memimpin rakyat marhaen dan muda-mudi mengusung pemidang kain bagi mempertahankan maruah bahasa, mendaulatkan maruah agama, mempertahankan akhlak yang kian bobrok dan sebagainya.

Itulah, meninjau-ninjau dari jendela di kejauhan…terasa ingin rasanya kembali ke kampus. Mengatur strategi dan wacana. Mungkin tiba masanya aktivis mahasiswa perlu lebih bijaksana mengatur langkah. Jangan terlalu taksub dengan satu-satu idea dan pendapat. Perlu menyelinap bagai lipas kudung dalam serba kancah, asal tidak terjual maruah. Ingatlah, kebijaksanaan diiringi kejituan dalam merancang adalah asas kejayaan…inilah pesanan Saiyidina Ali yang patut sama-sama kita fikir-fikirkan.

Insya-Allah...Fajar Islam Mulai Menyinsing

1 ulasan:

isma berkata...

bagaimana nak bergerak kalau kaki tangan dah kena ikat.. tambahan pula sekarang ni majoriti mahasiswi yang melimpahi ipta.. nak cari student yg pakai jubah serban di kampus memang tak ada..