Rabu, Ogos 08, 2007

Bila berpencak di padang berjungkit


Saya memang minat politik. Saya pernah baca Surah Yaasin bersama orang-orang kampung demi kemenangan Umno dan BN satu masa dahulu. Saya pernah berdiri tak berganjak dan bersalam bangga dengan Anwar Ibrahim masa pilihanraya umum 1990, dia datang berceramah ke Lenggong. Bangga saya dapat salam dengan Anwar, ikon politik saya kala itu.

Tuk saudara saya yakni abang opah, aktivis Umno. Veteran yang sangat pekat dan likat Umnonya. Dialah yang sentiasa memahatkan ingatan di minda kami ahli keluarganya, tentang perjuangan generasi terawal Umno. Perjuangan Tunku sehinggalah Dr Mahathir. Dia amat komitted dan tidak tergoyahkan waima seinci kesetiaannya. Saya hanya dengar sekali dia merungut fasal Umno, iaitu semasa Anwar Ibrahim ditendang keluar dari parti symbol keris itu. Dia pening, sama ada mahu menyokong Anwar atau terus membela Dr Mahathir.

Saya dahulu marahkan Tengku Razaleigh Hamzah. Ku Li ini pernah jadi sekutu PAS semasa pilihanraya tahun 1990. Semangat 46 pimpinannya menang besar dengan PAS di Kelantan membentuk kerajaan Angkatan Perpaduan Ummah (APU). Sebelum itu, di rumah tok saudara saya, saya sudah baca tentang buruknya Ku Li. Saya ingat-ingat lupa, pengarangnya bernama Zakry Abadi. Dahulu ada dalam koleksi mini library saya di kampung, sekarang hilang entah ke mana. Antara yang dipaparkan ialah, pembaziran yang dibuat Ku Li, misalnya penyediaan lif untuk keretanya dan lain-lain lagi yang tidak sepatutnya dilakukan.

Tahun 1990 juga menjentik naluri saya. Pertama kali saya mendengar nama Nik Aziz. Ulama’ yang berperawakan amat sederhana bagaikan guru pondok menjadi MB, ketua negeri. Pelik tapi itulah yang terjadi. Saya jadi kagum dengannya.

Kini, saya sudah memiliki faham politik saya sendiri. Saya tahu siapa yang harus saya undi. Antara Umno dan PAS atau BN dan BA, saya tahu mana yang elok diwakilkan.

Malangnya, negara ini menyediakan ruang berpencak yang senget sebelah. Itulah yang merisaukan saya, kerana demokrasi adalah system yang dicipta demi memenangkan penciptanya. Mampukah kita melihat pesaing menang jika papan dipijak sering terjungkit?

Entahlah, kenapa tetiba saya mahu menulis seperti ini pula di blog ini…


Fajar Islam Mulai Menyinsing

Tiada ulasan: