Jumaat, Ogos 10, 2007




Pagi-pagi selepas solat subuh, saya sudah mengadap sebesen besar buah rambutan. Wah…wah…nikmatnya. Ada yang sudah berair manis bersari dek kerana terlalu ranum. Ada yang bulat besar tebal isinya, lekang-lekang pulak tu. Saya makan dan makan. Bukan senang dapat makan rambutan segar yang baru dipetik dari pokoknya. Emak yang mengaitnya demi mendengar saya akan pulang ke kampung.

Sarapan pagi berikutnya ialah penganan istimewa, nasi goring bersama ikan tilapia goring! Wah-wah…emm rangup dan sedap sekali. Lemak manis isinya. Jangan tak tahu, abah saya memelihara ikan tilapia sendiri di belakang rumah. Adik-adik saya yang rajin mengorek kolam dan abah menyalurkan air segar dari lata di belakang rumah. Air itu memang segar dan nyaman, sejuk sekali. Ikan-ikan abah pun segar, isinya manis dan bila digoreng enak bangat.

Saya dan adik, Amin tentunya curi-curi juga masuk ke dalam kolam menangkap ikan tilapia. Kami guna penyauk yang abah buat sendiri. Abah selalunya tak bagi masuk ke dalam kolam… “Nanti pening ikan…” katanya.

Jumaat itu, semasa ke pejabat berpagi-pagi lagi saya sudah menelefon abah minta disajikan ikan tilapia goring. Dimakan dengan nasi panas yang masih meruwap…alahai…tak payah ada lauk-lauk lain pun tak mengapa, itu pun sudah mencukupi. Apatah lagi kalau emak sediakan sambal belacan, ada pula pucuk ubi dan jantung pisang rebus, dibakar pula ikan kembong dan diambil isinya dilenyek-lenyek digaul sebagai air asam belacan….waduh, kecur liur dibuatnya!

Meninjau-ninjau di luar rumah, pokok manggis nampaknya menggamit-gamit. Saya lihat buah-buah manggis banyak yang sudah merah, tak ada pula sesiapa yang rajin mengaitnya. Saya heret galah panjang dan kait pula manggis. Em…sedap juga manggis ni. Rasa nak dipanjat sahaja, tapi sedar diri dah tak semuda dulu, waktu urat saraf masih anjal, waktu berat badan pun tidak seberapa…saya kendurkan keiginan memanjat. Cukuplah saya kait dari bawah. Anak-anak saya memang gemar manggis, Abang Yang terutamanya.

Demikianlah secebis catatan manis kepulangan saya ke kampung di Lenggong, yang berlaku pada 4 Ogos 2005 bebaru ini!


Fajar Islam Mulai Menyinsing

Tiada ulasan: