Jumaat, Julai 27, 2007

Di Hadapan PULAU - A Samad Said


Kisah ini adalah catatan lama seorang sasterawan. Kisah mengenai zaman perang. Zaman yang opah saya bagi tahu, orang Melayu susah nak makan. Belajar makan pisang dan ubi rebus cecah kelapa, belajar berdikari di sebalik kebengisan sang Jepun. Ia kisah era Perang Dunia Ke-2.

Pak Samad ada citra tersendiri. Saya tidak pandai membicarakan aspek kepengarangannya, walau dulu Daerah Zeni saya terobos dan saya geledahi setiap isi perutnya. Ia lain. Benar, Daerah Zeni juga kisah menentang penjajah…juga kisah masyarakat. Bergelut dalam sangkar kehidupan demi sebuah kebebasan. Lazri Meon dan anak-anaknya…

Di Hadapan Pulau (DHP) adalah novel lama. Sebelum DBP menerbitkannya, ia pernah dicetak oleh Pustaka Sistem Pelajaran pada tahun 1978. Saya membeli novel ini semasa DAWAMA membuat jualan murah di Ulu Klang tidak lama dulu. Saya pergi dengan kawan lama dari Sarawak, Zamli namanya yang kini mengajar di sana. Saya beli juga dua buah buku/ antologi cerpen yang mencatatkan pengalaman para guru, satu untuk Zamli dan sebuah lagi untuk simpanan mini perpustakaan saya.

DHP saya baca semasa penat menelaah Sangheeta. Benar, novel ini nipis sahaja. Tidak seperti Salena. Ceritanya ringkas dan mudah difahami. Ia mengenai sebuah daerah di Selatan Tanah Air (agaknya…Pak Samad tak nyatakan di mana dengan jelas).

Aziz seorang budak kelaraan disajikan janji demi janji untuk ke sebuah pulau di hadapan kampung mereka. Pak Samad menggambarkan Aziz adalah seorang budak yang baik dan dimatangkan usianya oleh aruhan suasana. Dia punya ramai kawan-kawan sebaya. Berbaur antara keseronokan zaman kanak-kanak dan derita yang tercipta hasil peperangan (dan kini…dunia terus berperang dan berperang!!!)

Yang paling mengesankan saya, Pak Samad berjaya menghidupkan unsur humor yang ketara lewat beberapa watak yang bodoh-bodoh alang dalam novel ini. Gawat menanti perang terangkat sedikit dengan kelakar yang nampak menjadi. Kisah bagaimana penduduk kampung yang majoritinya nelayan perlu segera mencari perlindungan apabila siren bergema lantang, menyerlahkan kebodohan ketara apabila membayangkan para ikan pun ketakutan dan segera mencari perlindungan (shelter) di dalam lautan! Maka, susahlah macam itu…

Saya ketawa seorang diri terkikih-kikih di ruang bawah sehingga isteri yang sedang membuaikan anak di tingkat atas pun merasa pelik, apa yang lucunya. Disangkanya saya sedang menonton gambar lucu di TV, tidak…Pak Samad yang menggeletek saya dengan novelnya.

DHP bagi saya cuba menceritakan kesusahan hidup akibat perang. Watak-wataknya dilihat cuba berinteraksi antara satu sama lain namun semuanya dihambat satu perkara: peperangan! Namun, di sebalik kesusahan itulah mereka belajar untuk berdikari. Aziz belajar memanfaatkan tanah dengan Syed Fikri walau hasil tanaman sering dikebas orang. Perang juga menyebabkan ada orang membuang ketepi halal dan haram!

Dan ada satu perkara juga, Syed Fikri berjaya mencungkil sikap umat Islam yang sering ambil lewa tentang kehidupan beragama. Tertarik saya bila Syed Fikri menasihati Aziz dan rakan-rakannya tentang solat dan sebagainya. Jelas, isu tiada iltizam terhadap agama sudah lama berbusa, sejak zaman Pak Samad mengarang DHP lagi…

Nah kini pula, bagaimana?


Fajar Islam Mulai Menyinsing

3 ulasan:

isma berkata...

Ye lah..selalunya tengok cerita P Ramlee yang ngekek macam tu. Abang jangan lupa top up network access ye..

U-HAH berkata...

Zombi Kampung Pisang?

e-episode berkata...

Terima kasih kerana sudi komen lama saya. Tuan juga tidak kalah hebatnya mengulas. Teruskan.