Isnin, Mei 21, 2007

Kawin-kawin


Judul : Kawin KawinPengarang : Azizi Hj AbdullahPenerbit : Utusan Publication & Distributors Sdn BhdGenre : Novel Mukasurat : 266 halamanCetakan Pertama : 2002ISBN : 9676112976
Harga: RM25.00
P/S: “Beli di Pesta Buku Antarabangsa Kuala Lumpur 2007, kategori: 18SX (sesuai bagi yang dah kahwin dan otak matang dalam menilai…) dan baca dalam tiga hari dah abis…”

Kawin-kawin…tajuknya pun macam cerita bebudak masa kecil-kecil main pondok-pondok. Masa main pondok-pondok, adalah yang kawin-kawin, maknanya kena duduk bersanding dan bersanding sahajalah, tak boleh lah pula lebih dari itu, tak boleh lah kawin betul-betul, sampai minta ‘bini’ picit belakang…macam mak ayah kita yang kahwin betul-betul…faham ke…betul-betul…?

Pertama kali melihat buku ini ialah sekitar Pesta Buku Antarabangsa pada beberapa tahun yang lepas. Gatal merenyamnya tangan mahu membeli, apatah lagi apabila melihatkan ia juga memenangi hadiah Anugerah Sako, satu penghargaan yang berprestij juga kepada para penulis. Tapi, biasalah kekangan kewangan dan kekempisan poket mengatasi segala. Hasrat dipendam tapi keinginan terus menguja dan membara…

Lalu, pada Pesta Buku Antarabangsa KL 2007 baru-baru ini, saya seperti biasa kembali mengunjunginya. Puas menjamu mata, puas memegang dan mengelek, akhirnya kaki saya menginjak juga ke gerai Utusan. Mata mula melilau menchegoye (kata orang Perak memerhati le ni…), akhirnya ke rak buku tertumpah juga pandangan dan saya terus terkesan kepada beberapa buah buku yang sering menjadi impian, antaranya IMAM karya SN Abdullah Hussain dan juga inilah…Kawin-kawin buah tangan Azizi Hj Abdullah.

Kawin-kawin adalah kisah perkahwinan, secocok dengan tajuknya. Cuma yang ditekankan oleh Cikgu Azizi ialah kahwin kontrak atau kahwin muta’ah. Ada tempoh sah lakunya dan selepas itu kena diperbaharui…macam road-tax lah gayanya.

Cumanya isu yang dibangkitkan bukan sekadar seronoknya kahwin dan yang berkaitan dengan kahwin-kahwin sahajalah, kerana yang dikeutarakan sebenarnya adalah isu umat, isu masyarakat. Kawin itu hanyalah alat…bagi saya, ibarat sindir anak mengata menantu, eh betul ke pepatah ni?

Ia adalah kisah Mas Um yang suka bertukar laki. Ramai lakinya dan setiap yang berbinikan Mas Um akan merasalah nikmat kawin dan nikmat tinggal di Banglo Mas Um dan merasalah mengontrol apa-apa yang berada di bawah lingkungan Mas Um dan Banglonya. Ramai lelaki yang teringinkan Mas Um dan mahu mencalonkan diri menjadi suami kontraknya, tapi yang paling malang ialah si Malang…secocok dengan namanya yang sentiasa malang untuk berbinikan Mas Um, tak pernah dapat dan tak pernah merasalah kawinnya dengan Mas Um itu.

Tapinya, cerita ini adalah kiasan, itu yang saya rasa. Masakan tidak jika di situ dalam daerah Mas Um, maka ada kitabnya… Arraya yang menjadi rujukan…karangan Dr. Demo dan ada juga ahli ilmu yang memang alim tapi bebal dan asyik mengikut telunjuk, si Abul Ahkam…

Lalu, berjalanlah cerita Kawin-kawin, dimasukkanlah usaha si Malang melobi sakan dengan gengnya…Pak Wan dan Din dan Lim dan ramai lah juga, berkerja keras memenangi ‘kerusi’ panas di Banglo Mas Um dan berbinikan Mas Um apakala sampai masanya kontrak kawin dengan Mas Um kena diperbaharui…seperti ajaran dr. Demo dalam kitab Arraya lah dan diakui sah oleh Abul Ahkam.

Maka, Muallim pula digambarkan ‘penghalang’ nombor wahid! Dia dapat kawin dan menguasai Banglo Mas Um dan segala isu suku sakat di daerah itu yang disifatkan Malang dan kroninya sebagai ‘zalim dan tidak adil.’ Kepandakannya, maka benganglah Malang meronggong diri ke daerah Siti Menura, janda Pak Qum dan madu Mas Um yang alim dan warak dan tinggal berguru dengan Tok Guru Lebai Yasin…di sana dia bertukar kulit dan wajah, jadi orang baik walau hatinya sebenarnya masih merenyam dengan Mas Um dan mindanya masih berkapuk pada Mas Um!

Malang adalah tipa manusia bertopeng, manusia jadian dan dalam Islam dapat diklasifikasikan sebagai golongan yang bakal bersama Abdullah bin ubai bin Salul. Dia sanggup buat apa sahaja, termasuklah menyalin 30 juzuk Al-Quran dengan tulisan tangan demi menjadi mas kahwin dan dapat ‘bersatu’ atau diistilahkan oleh Malang yang diiyakan pula olah Abul Ahkam…dapat ‘bersiput babi’ dengan bininya, si Siti Menura. Malang memang bebal dan memang pura-pura, dia buta huruf arab, tak reti solat dan hanya reti buat…ikut sahaja. Dia salin Al-Quran hanya kerana geramnya nak ‘bersiput babi’ dengan bininya…juga menjadi bukti kepada Daerah Mas Um bahawa dia adalah lelaki yang ‘jantan’ dan bukan pondan macam…macam ye…si tukang gajinya yang aww itu…

Lalu, disingkatkan lagi akhirnya Malang kempunan segala segi, baik kempunan nak bermuta’ah dengan Mas Um, kempunan nak menguasai Banglo dan Daerah Mas Um, kempunan nak berligan dan menokak batang leher bininya si Siti dan kempunan nak jadi manusia baik, kerana akhirnya dia jadi gila, gila isim dan gila kawin…

Wallahua’lam…

Tiada ulasan: