Jumaat, Mei 25, 2007

Bagaikan Puteri


Tajuk: Bagaikan Puteri

Karya: Ramlee Awang Mursyid

Penerbit: Alaf 21 Sdn Bhd

Harga: RM19.90 (jika tidak silap)

Genre: Kreatif thriller


Em...Ramlee adalah nama baru saya rasa. Jujurnya, saya tidak pernah berminat untuk memiliki hasil-hasil karya beliau sebelum ini. Iya, mungkin kerana saya kurang meminati cerita rekaan yang kekadang tidak masuk di akal...hinggalah satu masa saya berurusan dengan salah seorang editor majalah di Karangkraf dan saya mencuri-curi masa berlegaran di kedai bukunya.


Saya jelaskan di sini, faktor pertama yang memikat hati saya untuk membeli ialah 'cover'nya yang menarik. Nampak seperti orang sedang bertapa...ada unsur-unsur kependekaran dan ke-melayuan lama. Faktor kedua, di dalam naskhah ini turut dimasukkan unsur sejarah (walau kekadang saya rimas apabila watak-wataknya seperti Hariyani sering terbawa-bawa cara gadis hari ini...yang ber'opss sorry' dan sebagainya) dan ketiga apabila diselitkan juga perihal Laksamana Sunan yang tinggi imannya dan digambarkan seorang lelaki yang soleh tentunya...


Saya menghabiskan kira-kira seminggu dengan mencuri-curi masa membacanya. Kekadang sebelum tidur malam saya asyik membaca hingga sayang mahu berhenti. Saya kagum juga dengan keupayaan penulis (ingat....Ramlee adalah penulis sambilan yang bertugas sebagai juruhebah) namun masih mampu menulis novel. Dan beliau tidaklah menulis begitu-begitu sahaja kerana saya yakin dan tahu, beliau pasti membuat rujukan di mana-mana.


Novel ini yang seperti dinobatkan adalah berbentuk thriller. Ia seboleh mungkin sering diseretkan dengan unsur suspens dan di luar batas pemikiran manusia. Kisah orang koma yang hampir digamit kematian di dunia hari ini; namun berkelana seorang diri di abad ke-14 dan berdampingan dengan Sunan dan Tuah. Maka, itulah asal pokok ceritanya. Ia kemudian dikembangkan hingga wujudlah suspennya, seramnya, peliknya, magisnya, kagumnya dan sebagainya lagi.


Sunan digambarkan pemuda perkasa berjiwa mulia. Mempunyai kemahiran tinggi ilmu persilatan dan juga mampu berkomunikasi dengan tuan gurunya Wali Sufi menggunakan firasat dan gelombang minda. Musuh utama mereka adalah manusia yang menjadi pengikut syaitan atau diistilahkan sebagai Taghut. Nyi Burga Kelara misalnya, adalah manusia penyembah syaitan yang ganas dan mengerikan. Namun dengan ketangkasan seorang laksamana bersama keris Naggore, ramai yang tewas walau telah diberi awas agar kembali beriman dan meninggalkan syirik.


Kisah cinta tiga dimensi turut diselitkan. Menariknya (sedikit kurang praktikal), Hariyani jatuh cinta kepada Sunan dan begitu jua sebaliknya sedang di dunia moden abad 21 kini, seorang pemuda waris dari turunan Sunan juga sedang tekun mengemis cintanya.


Apa-apa pun, saya terkesan setelah menamatkan pembacaan novel ini. Terasa Ramlee memang bersungguh menenggelamkan emosi pembacanya melalui tulisan beliau. Saya seperti masih terbayangkan...saat Haryani mengunjungi Kampung Punggor di Johor, dia dapat merasakan semilir angin seolah-olah membawa suaranya memanggil Laksamana Sunan kekasih hatinya... dan saya seperti ternanti-nanti kesudahan episod ini apabila Sunan rebah dipanah Ratna saat Acheh dilanggar laskar Maharani!

Tiada ulasan: