Selasa, Mei 29, 2007

Cinta Sang Ratu


Judul: Cinta Sang Ratu
Genre: Novel Kreatif Thriller
Pengarang: Ramlee Awang Mursyid
Penerbit: Alaf 21 Sdn Bhd
Harga: RM19.90
Tahun terbit: 2007
Halaman: 572
ISBN: 983-124-278-5

Siaran Selamat Pagi Malaysia pada 17 Mac 2007 menyaksikan, Cinta Sang Ratu buah tangan novelis thriller ini mengungguli tempat pertama dari sepuluh judul novel Melayu yang menjadi pilihan ramai di MPH Book Store. Saya teruja dengan kedudukan ini, sementelah hasil penekuran saya selama beberapa hari melunyaikan naskhah ini memang berbaloi. Lebih puas berbanding prekuelnya dahulu - Bagaikan Puteri.

Biasa terjadi dalam dunia ini, jatuh cinta kepada musuh sendiri. Inilah yang terjadi lewat novel Cinta Sang Ratu buah tangan novelis thriller nombor satu Ramlee Awang Mursyid. Senarionya, novel ini adalah sekuel daripada novel Bagaikan Puteri yang masih tebal pengaruh kehebatan dalam seni bela diri, pengaruh manusia syaitan dan kekuatan iman benteng seseorang insan. Sentuhannya tetap sama, novel ini penuh unsur magis, supernatural, keperwiraan, keperkasaan dan sebagainya. Matlamat juga tetap sama, perjuangan menegakkan kebenaran agama dengan menghapuskan manusia Iblis yang merosakkan alam. Lalu berlakulah pertembungan dua jiwa, perbalahan dua benua. Namun, dalam kemelut itulah lahirnya cinta. Ia tumbuh subur, walau bajanya darah dan air mata. Ia mekar mengakar walau diairi kezaliman dan kerakusan.

Masih berlatar belakangkan kurun ke – 15. Sunan, pemuda perkasa yang berkelana ke seluruh ceruk rantau dunia demi menegakkan Islam akhirnya ditakdirkan berkongsi kasih dengan Ratna, sang ratu yang jelita tetapi diselubungi kezaliman bondanya Sang Maharani.

Pertembungan antara kejahatan dan kebaikan bermula lagi. Namun kali ini lebih dramatik. Pada saat Sunan menagih bantuan, tiada lagi Wali Sufi di sisi dan tiada lagi Djailuh bersama memerangi musuh.

Pada detik yang sama, abad ke – 21, Tsunami melanda Acheh. Keajaiban dan keanehan berkesinambungan terus menerus. Haryani yang menjejaki lelaki yang cuba menumpang kasihnya – Dani – akhirnya terperangkap dalam dunia mistik. Dia mencagarkan nyawa demi sebuah nyawa. Berjayakah dia membawa Dani kembali ke alam realiti. Bertautkan cinta sedang hatinya hanya untuk Sunan.

Nah! Novel ini menjanjikan kelainan. Rasanya tidak rugi menyantaikan diri dan merebahkan minda buat beberapa ketika menenggelami diri di dalam buku ini. Jelasnya, saya kian meminati hasil Ramlee…

Tiada ulasan: