Isnin, Mei 21, 2007

IMAM


Judul: Imam
Karya: SN Abdullah Hussein
Anugerah: Hadiah Sako Utusan-Public Bank
Penerbit : Utusan Publication & Distributors Sdn BhdGenre : Novel Mukasurat : 705 halamanCetakan Pertama : 1995Cetakan Terbaru : 2005ISBN : 967610499x
Harga: RM29.90

Kata Imam Mihad kira-kiranya: “Islam itu ibarat cahaya yang tak dapat disekat dan dapat menembus merembes walau dari seseni-seni ruang…”

Abang ipar saya, Jiwa Rasa pernah dan selalu juga menyarankan agar saya memiliki naskhah ini. Ikhlas saya akui, saya agak jauh dalam menikmati karya-karya Abdullah Hussein, entahlah…saya lebih rapat dengan buah tangan Arena Wati dan Pak Shahnon. Dengan tinta Pak Samad dan Keris Mas pun tak seberapa.

Namun, semasa cuti beberapa bulan yang lalu atau mungkin jelasnya pada tahun lalu (2006), ketika di kampung (di Lenggong, Perak), saya terjumpa karya SN Abdullah Hussein (AH), iaitu ‘Masuk Ke Dalam Cahaya.’ Saya jadi ralit, terkesima dengan butir bicara yang AH gunakan dalam rentak tari novelnya. Ringkas, mudah dan bersahaja. Tak ada yang berbelit dan berliku seperti sesetengah nama besar yang lain. Saya asyik menyelami naskhah pertama itu hingga tamam dalam tempoh dua hari saja rasanya…malangnya buku atau tepatnya novel itu bukan milik saya, ia milik sesiapa yang ada di rumah abah di kampung, tersisip kemas dalam almari buku dan saya terpaksa menyimpannya kembali di situ…

Imam adalah karya besar. Padat dengan mutiara ilmu. Ia sendat dengan iktibar. Sebermula membacanya sekitar 9 Mei hingga tamam awal pagi semalam pada jam 12.54 pagi 21 Mei 2007, saya merasa puas, merasa jelas dan merasa nikmat dan..ah…sukar nak dijelaskan. Saya seperti dibawa ke daerah yang sebenar, di Mukim XII berkelana buat sementara di Kampug Anggerik Desa dan beriktikaf sewaktu dua di Masjid Haji Salih. Bersua muka dengan Sufi Lau yang pekat amat telornya, berkongsi teruja dengan ulat buku bersama Haji Qamar dan Cikgu Syahidan, bengkak hati dengan Haji Syamsuri dan ingin sekali menikmati indah cantik wajah Rubiah dan Siti Nur Aisyah. Paling mengujakan, Haji Mihad pastinya, imam muda tapi tua yang menyimpul segala!

Sekadar membataskan kepada beberapa nama, hakikatnya Imam adalah naskhah yang amat-amat patut diladeni oleh mereka yang mahu tahu hakikat kehidupan. Benar, mungkin kita tidak pernah hidup dalam kemelut atau bergelut dalam selut seperti belut atau tidak pernah sedikit pun merasa seperti apa yang papar-gambarkan dalam karya ini, namun ia adalah ‘hidup’ dalam minda kita. Ia memberikan pengajaran tidak sedikit.

Pengajaran bahawa hidup perlu berubah, hidup adalah perjuangan dan hidup adalah wawasan. Mengusaikan pembacaannya membikin saya terpana, benarlah…SN AH ada resipi rahsianya tersendiri…jadi, jika ingin merasainya…cubalah sendiri!

(Detik hati ini…Ya Allah, adakah aku juga perlu menyalin beberapa babak dalam kehidupan Imam Mihad ini untukku aplikasikan dalam rencana masa depanku…berilah aku quwwah-Mu ya Allah, amin.)

Tiada ulasan: