Khamis, Jun 05, 2008

Terima kasih Pak Lah…we love u…


Seputar jam 6 sore semalam, Pak Lah mengisytiharkan harga baru petrol dan diesel berkuatkuasa 5 Jun 2008....naik 78 sen menjadi RM2.70 bagi petrol! Seiringan dengan itu, jalan raya di hadapan rumah saya mulai dipenuhi kenderaan. Mereka semua bergelut mahu mengisi sepenuh mungkin tangki minyak. Isilah...mungkin ia tidak akan kering-kering selama setahun! Mak mertua yang baru datang dari kampung pun turut terperangkap dalam jem, bayangkan dari Tol Sg. Buloh ke Kepong mengambil masa satu jam! Apa-apa pun…tahniah kepada Pak Lah. Sesungguhnya, itulah keputusan yang bersifat AMAT-AMAT BERKEBAJIKAN. Iyalah, kenaikan 78 sen itu masih terendah di kalangan negara Asia, sepaling tidak jika disbanding tarakan dengan Singapura dan Thailand. Terima kasih sekali lagi Pak Lah…we love u!

Kemudian, mulalah panggilan dan SMS mengisi ruangan talian hand phone. Ramai menyuarakan kegusaran tidak kurang cadangan bersifat radikal, ‘Ayuh! Kita mogok!’ Tidak kurang juga yang menghantar SMS mendoakan sesuatu untuk orang yang paling ‘disayangi’; tapi…ah…biarlah, dia pun kan manusia, biarlah dia hidup lama sikit. Aku menyabarkan diri. Aku tahu…insya-Allah sesuatu pasti berlaku…doa orang kena zalim tiada hijabnya dengan Tuhan.

Malam aku malas nak berbual di surau. Mood sudah terbang, sudah hilang entah ke mana. Pak Imam yang aku tahu dia mengundi BN semasa election dahulu pun mengeluh…aduh…aduh… Aku balik tengok berita, lagi hilang mood dibuatnya. Aku tengok news TV9, TV3 aku dah tak percaya, lebih banyak propaganda daripada berita. Semua responden yang ditemuramah menyatakan kekesalan dengan tindakan drastik Pak Lah…pelik juga bagaimana pandangan mereka boleh lulus tayang, tapi ya…mungkin TV9, bukan TV3!

Cuma aku betul-betul angin dengan kenyataan Dato’ Dr Maamor, Presiden PPIM, katanya: “Rakyat kena ubah cara hidup…”

Aduhai…dato’ yang cerdik laksana, hang tolong habaq sat, apakah lagi yang kami kalangan rakyat yang sederhana ke bawah ini perlu ubah cara hidup?!!! Jika selama ini kami makan di restoran mamak, adakah selepas ini kami kena makan di gerai bawah pokok? Jika selama ini kami makan di gerai mamak bawah pokok, adakah kami kena ubah makan di gerai tepi longkang? Jika sebelum ini kami makan ikan sardin seorang seekor maka lepas ini kami kena kerat dua dan kongsi dengan anak-anak di rumah? Jika dahulu kami balik kampung ziarah orang tua sebulan dua kali adakah selepas ini kami kena balik satahun dua kali? Jika dahulu kami bagi anak duit belanja RM1 atau 50 sen, adakah selepas ini kena turun 20 sen? Jika dahulu tambang bas sekolah sebulan RM30, maka sekarang kami kena bagi RM15 dan anak kami kena jalan kaki separuh jalan? Jika dahulu kami bagi elaun kepada emak di kampung RM100 maka sekarang kena potong jadi RM50?

Ah!!! Cakap biarlah beralas. Terima kasih Pak Lah…terima kasih! Pak Lah pemimpin paling cerdik di alam maya ini...

Rabu, Jun 04, 2008

Riuh-rendah isu harga minyak dan makanan…moralnya apa?


“Tiada kawalan harga akan dikenakan ke atas petrol dan diesel dengan pelaksanaan mekanisme subsidi bahan api itu Ogos ini,” demikianlah ujar Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna Datuk Shahrir Abdul Samad.

Sebagai rakyat Malaysia, saya jujurnya terkilan bangat dengan kenyataan demi kenyataan para ‘rang besar’ Malaysia. Khususnya yang membabitkan kebajikan rakyat. Iya…isu kenaikan harga barangan, mutakhir ini harga beras yang melambung tinggi dan kini disusuli dengan ura-ura petrol pula menyusul…ah, siapa yang tidak senak perut dibuatnya.

Malaysia ini pengeluar minyak. Banyak…Malaysia mengeluarkan minyak kira-kira 600 ribu tong sehari. Sementara itu, berapa kegunaan domestik mintak petrol di Malaysia? Mengikut satu sumber, kira-kira 400 ribu tong sahaja sehari. Jadi, berbaki lagi 200 ribu tong. Banyakkan?

Anak saya yang baru belajar mengira pun rasanya boleh memberikan jawapan, bahawa Malaysia mampu mengawal kenaikan melampau harga minyak di pasaran dunia. Kita adalah pengeluar, bukan pengguna. Masalah Malaysia mengeksport minyak itu soal kedua, yang penting kita pengeluar. Adakah logic Makcik Musalmah Lebar yang meniaga nasik lemak setiap pagi mengenakan harga yang tinggi kepada anak-beranaknya untuk mereka dapat makan nasi lemak itu? Tidak logic, bahkan biasanya diberikan percuma. Namun, Malaysia tidaklah sampai tahap memberikannya percuma, namun biarlah dalam julat harga yang kompetetif…yang tidak membelenggu rakyat jelata.

Sementara itu, PM Abdullah badawi juga berkata harga beras, makanan ruji penduduk Asia, telah meningkat 76 peratus dalam tempoh lima bulan sejak Disember tahun lalu hingga April tahun ini…mak aih…padanlah beras Jasmine Super White yang saya beli harga RM30 lebih dahulu kini dah cecah RM50 lebih! Gila ke ape ni…? Sementara itu kata Pak Lah lagi, harga keseluruhan makanan, meningkat 83 peratus sejak tiga tahun lepas dan harga minyak meningkat empat kali ganda sejak enam tahun lalu.

Saya hanya teringat ucapan YB Dato’ Seri Hj Abdul Hadi Awang suatu masa pada tahun 1994 dahulu di Terengganu. Tuan Guru semasa itu sudah menegur polisi kerajaan Malaysia yang terlalu mengutamakan aspek lain, bukan pertanian. Antaranya, banyak hutan diteroka dan dibina padang golf. Iyalah…di Kedah pula, tanah bendang ditambak dibuat perumahan dan kilang. Kata beliau, nanti jika ada krisis makanan…apa kita nak makan? Adakah hendak suruh rakyat ‘kerkah’ padang golf?!

Ayat itu masih terngiang-ngiang di cuping telinga saya. Realitinya sudah terjadi kini, depan mata dan kita semua alami. Pak Lah baru terkial-kial mahu membina jelapang padi di Sarawak…baru nak buka...bilalah nak siap soal lain pula. Sementara itu, rakyatlah yang menderita…kitalah! Sebab itulah, kita perlukan pemimpin yang bijaklaksana. Bijak membaca sifir keperluan rakyat, bukan setakat menjelang tahun 2020…tapi lebih utama, apa akan jadi kepada kita selepas mati pun harus difikirkan juga!

Selasa, Jun 03, 2008

Apabila Mufti dan Sasterawan Bercanggah Fikiran


SS Dr Asri mufti muda dari negeri Perlis, ketokohannya memang mengundang kontroversi. Ingat lagi beberapa siri kenyataan rasmi beliau, iya…menyinggung isu salam kepada non-muslim, soal menukar nama ayah kepada saudara baru, soal wang zakat yang kononnya tidak habis dibelanja atau hanya dibataskan kepada golongan belajar agama…dan banyak lagi, termasuklah ‘jangan mengendap’ orang buat maksiat!

Jujurnya, kehadiran mufti muda yang segar dan bugar ini memang menyuntik aroma baru dalam landskap pemikiran umat Islam di Malaysia. Namun, bukan sedikit juga orang yang merasa marah, rasa tercabar atau rasa menyampah! Pun begitu, mari kita berfikir secara objektif, ya…rasional kenalah ada. Bagi saya, jika mufti muda ini mampu menyandarkan segala hujahnya kepada nas yang naqal, jadi apa yang tidak kena?

Kemudian, saya juga mengagumi sosok muda Faisal Tehrani. Kagum bukan kerana wajahnya yang tampan, kerana muka Faisal lebih ‘baby face’ gitu, tapi kerana anak muda ini nakal bermain kata-kata. Tulisan dan wacananya sarat menyentuh hati dan minda. Dia seorang penulis yang mencanak naik namanya, harum mewangi di halaman sastera bangsa. Saat negara ketandusan saff pelapis sasterawan, mujurlah ada orang yang seprolifik beliau. Banyak menulis, ide mengalir seperti sungai, ya sungai…kadang kala sungai kering waktu kemarau dan ada masa ia bah menghanyutkan segala…bangkai, sampah-sarap dan apa-apa sahaja…saya harap sangat sungai Faisal kekal seperti sebuah lata di puncak bukit, jernih dan nyaman.

Namun, Faisal adalah tipa sasterawan yang ada visi dan misi. Dengan latar belakang pendidikan agama yang mantap, saya yakini kemampuannya. Beliau menulis dengan nawaitu yang objektif, menyirnakan kezulmatan pemikiran umat. Saya senang saat beliau membicarakan perihal mazhab, khasnya menyentuh mazhab sunni dan syiah yang sentiasa dipropagandakan zaman berzaman dan zaman berzaman!

Apabila kedua-dua manusia hebat ini bertelingkah, saya rungsing juga. Kenapa harus bertelingkah? Jika benar…Faisal benar dan jika benar Asri juga benar, anda buktikan kebenaran anda…sejujur dan setelusnya. Islam adalah agama yang menghalalkan khilaf. Kita bukan duduk diam dalam sebuah negara ultra-feudal yang tidak boleh langsung menyanggah pemikiran sang pemerintah. Ah…monarki setua Nepal juga bisa rebah di usia 239 tahun! Nah, ini dunia kini adalah pasca-moden yang tampaknya lebih meraikan perbezaan. Berbezalah, asal anda berdua ada hujah.

Jujurnya, saya tabik kepada Dr Asri dengan ide-ide baharu anda yang banyak menyerlahkan keterbukaan Islam yang selama ini tidak diterangkan oleh ramai ilmuwan Islam. Iya…ramainya hanya masih sibuk berkisah soal furu’…kisah nikah dan kahwin, cerai dan rujuk, haid dan nifas, puasa dan zakat, umrah dan haji…jarang yang menyinggung aspek muamalah secara rinci. Ah! Tidaklah saya mahu menuduh mereka ini golongan yang cuba berselingkuh dengan ilmu…Cuma jawablah nanti di hadapan Allah Azzawajalla!

Namun, saya harap janganlah Dr Asri bersifat pongah atau rangah dalam isu ini. Tolonglah…demi kemaslahatan bersama. Jika benar, buktikan secara benar. Islam itu agama yang berpaksikan kebenaran, jika tidak masakan nabi menyatakan…Katakanlah perkara yang benar, walau pahit untuk didengar!

Wallahua’lam
Nota: Tulisan ini menyinggung apa yang diterbitkan oleh halaman Malaysiakini.com, anda boleh menggapainya di sini... http://www.malaysiakini.com/news/83792

Isnin, Jun 02, 2008

Sebaik-baik harta...


Pernahkah kita mendengar hadis nabi, yang bermaksud: “Sebaik-baik harta itu ialah, harta yang berada pada tangan orang yang salih.” (Riwayat Imam Ahmad dan Thabrani).

Mengapakah begitu? Jawapannya mudah, hanya orang yang salih sahaja yang tahu dan mampu menggunakan hartanya ke jalan yang diredai Allah SWT.

Allah SWT mahu agar kita, manusia menjadi orang yang berharta. Dalam erti kata lain, Allah tidak mahu kita merasa selesa dengan kemiskinan. Hidup dalam serba kesusahan. Kais pagi makan pagi dan kais petang makan petang. Sebab itulah Allah SWT berlaku adil dengan memberikan semua manusia peluang yang saksama membina kehidupan. Allah menyatakan di dalam Al-Quran: “Dan Dia (Allah) mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia (Allah) mencukupkan (hidupmu).” (Ad-Dhuha: 8)

Begitu jugalah firman Allah di lembaran Al-Jumuah ayat 10: “Apabila telah ditunaikan solat maka bertebaranlah kamu di muka bumi dan carilah kurniaan Allah.” Semuanya mendorong kita mencipta kejayaan dan kekayaan dalam hidup.

Apabila manusia menjadi kaya, maka mereka mudah melaksanakan kewajipan sesama insan. Saling memberi dan saling berbahagi. Seperti sebuah lirik lagu nyanyian Opick dari Indonesia: “Alangkah indah, orang bersedekah, dekat dengan Allah, dekat dengan sunnah. Takkan berkurang, harta yang sedekah, akan bertambah, akan bertambah”.

Walau bagaimanapun, sejarah juga menunjukkan betapa ramai umat manusia yang mendapat kekayaan akhirnya lupa daratan. Mereka menjadi manusia takbur, sombong dan mengingkari arahan Tuhan. Sifat belas kasih sesama insan bertukar menjadi kedekut, pemeras dan penindas.

Hal ini berlaku sepanjang zaman. Allah SWT ada memberi ingat: “Maka kami benamkan Qarun berserta rumahnya ke dalam bumi, maka tidak ada baginya satu golongan pun yang boleh menolongnya…” (Al-Qasas: 81)

Qarun adalah sepupu Nabi Musa a.s. Dia berfahaman bahawa setiap sen harta yang dia miliki adalah mutlak miliknya. Qarun mengingkari nasihat Musa agar memberikan sedekah dan menyantuni sesama manusia. Kemuncak keingkarannya, Qarun bertindak menindas dan menganiayai kaumnya dan menafikan hartanya itu adalah kurniaan Allah SWT. Mungkin, Qarun adalah pencetus mazhab kapitalisme di dunia ini. Maka, sebagai balasan ke atas keengkarannya itu, dia ditenggelamkan ke dasar bumi dan tenggelamlah juga segala keegoannya yang menguasai diri.

Hakikatnya, Islam mendidik manusia yang berharta agar menjadi manusia mulia. Di samping itu, tiada sebaik-baik tauladan dapat dikutip, melainkan tauladan yang diberikan Nabi Muhammad SAW. Nabi menyatakan: “Bukan orang yang beriman, sesiapa yang tidur malam dengan perut kekenyangan; sedangkan dia mengetahui bahawa jiran di sebelahnya sedang kelaparan,” (Hadis Riwayat At-Thabrani dan Al-Baihaqi)

Nabi Muhammad yang juga digelar al-amin, iaitu sangat kepercayaan telah menunjukkan contoh bagaimana menyantuni sesama manusia. Sesungguhnya nabi mendidik manusia dengan akhlak dan juga kata-kata. Sesuai dengan kajian pakar psikologi, bahawa didikan dengan akhlak sememangnya lebih berkesan. Akhlak nabi adalah cerminan diri baginda. Rasulullah SAW sering digambarkan oleh para sahabat, bahawa baginda sentiasa menaungi golongan miskin, anak-anak yatim dan ibu-ibu tunggal sehinggalah mereka merasa begitu aman di bawah nabi.

Seerah nabawiyah juga menceritakan, bahawa di Madinah semasa hayat nabi ada sekelompok manusia yang mendambakan diri sepenuh masa untuk berjuang dan berjihad di jalan Allah. Golongan ini tinggal di serambi Masjid Nabi. Nabi sendiri amat menyantuni golongan ini. Golongan ini dinamakan ahlus-suffah, yakni golongan yang amat miskin dan daif. Mereka sering kelaparan dan tidak mempunyai tempat tinggal kecuali tinggal beramai-ramai di As-Suffah. Mereka tidak mempunyai pakaian yang cukup untuk melindungi diri mereka dari kesejukan. Sebahagian mereka hanya mempunyai pakaian yang menutup hingga ke paras lutut dan sebahagian yang lainnya pula mempunyai pakaian yang tidak pun mencecah tumit. Pendeknya ahlus-suffah ini bolehlah dikategorikan sebagai golongan fakir atau mengikut istilah kini digelar golongan miskin tegar.

Namun begitu, golongan ini bukanlah hanya berpeluk tubuh sahaja. Bahkan mereka juga terdiri daripada para pejuang Islam. Antara sahabat nabi yang dikenali sebagai ahlus-suffah ialah Abu Hurairah r.a, Abu Dzar Al-Ghiffari r.a dan Saiyidina Bilal bin Rabah. Sesuai dengan taraf dan darjat keimanan mereka, sayugialah nabi amat memelihara kemaslahatan ahlus-suffah ini bahkan adakala melebihi perhatiannya kepada anak menantu baginda sendiri. Pernah Fatimah r.ha anak perempuan nabi, memohon seorang tawanan perang bagi membantu kerja-kerja rumahtangganya. Namun nabi menyatakan: “Patutkah aku memberikan kamu seorang pelayan dan meninggalkan ahlus-suffah kelaparan?”

Demikianlah tegasnya seorang utusan Allah SWT apabila berhadapan dengan kepentingan umat dan keluarga, baginda sentiasa mendahulukan kepentingan umatnya.

Kesimpulannya, harta hanya akan benar-benar menjadi bermanfaat apabila ia dilaburkan ke jalan yang hak. Hanya muslim yang salih sahaja akan melakukan sedemikian. Bukan senang mengawal harta, kerana ramai orang harta bertakhta di hatinya. Lalu, Islam telah menyediakan jalan keluar untuk kita, iaitu sedekah, zakat, infaq, wakaf, jariah dan sebagainya lagi. Maka, terpulanglah kepada kita untuk membuat perhitungan. Sebagai penguat jiwa, marilah sama-sama kita menekur akan sebuah hadis, saat Rasulullah SAW pernah membayangkan, seorang manusia berkata: “Hartaku! Hartaku! Padahal hartanya yang sebenar-benarnya ada (hanya) tiga jenis (sahaja), iaitu (1) apa yang dimakan lalu habis; (2) apa yang dipakainya (pakaian) lalu lusuh dan (3) apa yang disedekahkannya lalu tersimpan (untuknya di akhirat). Selain daripada tiga perkara di atas, lenyap (hartanya) atau ditinggalkannya bagi orang (manusia) lain (sebagai pusaka).” (Hadis Riwayat Muslim)

Wallahua’lam.

Jumaat, Mei 30, 2008

Dalam Mihrab Cinta


Judul: Dalam Mihrab Cinta
Penulis: Habiburrahman El-Shirazy
Tebal:
Penerbit: Ar-Risalah Product Sdn Bhd
Harga:
Penilaian: 1 ½ bintang

Sesungguhnya, andai aku membaca buku ini terlebih dahulu, maka persepsiku terhadap karya-karya lain Habiburrahman El-Shirazy akan cacat. Mujurlah aku membaca Ayat-ayat Cinta terlebih dahulu. Keindahan bahasa, bait dan tutur kata Ayat-ayat Cinta terlebih dahulu menyihir indera dan hati. Aku terkesima dan jadi gila…aku mahu menikmati semua karya El-Shirazy. Tapi itulah, setelah aku menguliti karya yang diberi nama Dalam Mihrab Cinta ini, aku kecewa. Ia tidak seperti mana yang aku harapkan. Sentuhannya tidak seajaib Ayat-ayat Cinta. Bahkan plotnya bagai sudah diduga. Berlaku pengulangan peristiwa yang kekadang kelihatannya sengaja direka-reka. Membacanya juga bagai membaca karya penulis muda yang baru mahu bertatih. Bukan seperti seorang pengkarya yang masak dan ranum dengan ideanya.

Sebenarnya, aku baru mendapat hadiah berupa tiga buah novel. Aku berpindah ke jabatan baru dan jabatan lama membuat majlis perpisahan dan membelikan hadiah. Aku meminta agar membelikan baki beberapa buah karya El-Shirazy. Itulah, akhirnya aku pun dapat melengkapkan karya El-Shirazy di dalam koleksi buku di rumah.

Di dalam Mihrab Cinta, ia memuatkan tiga kisah. Ia ibarat trilogi. Kisahnya semua mengaitkan dunia pelajar atau dunia pendidikan, sama ada di pesantren mahu pun di universiti. Kisah bagaimana susahnya orang Indonesia mahu meneruskan kehidupan. Kisah jatuh cinta dan jatuh cinta lagi. Kisah mencari cinta atau lebih tepat mencari jodoh. Kisah bagaimana menanggulangi kehidupan – payah dan senang, suka dan duka. Kisah ketegaran dalam hidup. Penyudahnya…semua happy ending!

Aku menamatkan buku ini dalam masa kira-kira dua hari. Kiranya tanpa gangguan mungkin sehari sudah khatam. Gaya bahasanya masih ke-Indonesia-an, mungkin tidak sempat di-Bahasa Melayu-kan oleh penerbit di Malaysia. Terlalu banyak akronim atau singkatan, kerana orang Indonesia memang menggemari singkatan. Aku jadi rimas kerana banyak singkatan yang aku tidak tahu maksudnya. S.1, S.2, SMA dan sebagainya. Aku boleh mengagak maksudnya; tapi memenatkan. Aku juga kurang gemar kerana banyak kesalahan bahasa di sini sana. Hakikatnya sejak sekolah menengah aku memang cerewet menikmati buku, sesungguhnya aku paling menyampah jika terlalu banyak kesalahan ejaan dan tata bahasa. Nampak seperti penulis bersifat malas dan hanya mahu cepat siap. Bagiku, karya yang baik ialah karya yang mempunyai kesempurnaan dari aspek maksud dan cara persembahan. Karya yang mempunyai maksud yang baik tapi dipersembahkan dalam cara selekeh, bagiku akan hilanglah kebaikan maksudnya.

Aku beri sekadar satu setengah bintang sahaja buat karya El-Shirazy ini.

Khamis, Mei 29, 2008

POLIS PERLUKAN ANJAKAN PROFESIONALISME


Isu benteng batu yang menghadang jalan di Bandar Mahkota Cheras kian kronik. Kini sudah masuk menggunakan khidmat ala-samseng. Penduduk yang membantah dibelasah. Paling lucu, polis trafik yang ada berdekatan ibarat tunggul kayu. Ketua Polis Kajang menyatakan, mereka itu polis trafik. Dihantar untuk mengawal lalu lintas sahaja, sebab itu mereka tidak dapat kawal pergaduhan! Hah! Hah! Hah! Sejak bila polis boleh buat alasan dan lawak bodoh seperti ini? Sejak bila?

Seorang remaja Cina berlumuran darah pula akhirnya dibelasah FRU. La…balik-balik FRU. Dahulu FRU pernah dibenci orang, sampai ditulis di tepi tembok jalan…FRU @#^&%! Saya nak sebut tak gamak. Kini, FRU bikin gempar lagi. Apa ni…Exco Kerajaan Negeri Selangor Ronnie Liu berjanji akan menyediakan peguam kepada pihak yang teraniaya! Teraniaya kerana, budak itu dikhabarkan tidak terlibat secara langsung; tetapi dalam perjalanan pulang dari KL dan dituduh pula melanggar polis. Buktinya? Cota polis patah…aduh…tolonglah, cota aje yang patah bang?

Jadi, di mana profesionalisme polis kita? Sudahlah Polis Malaysia sering berat sedikit timbangannya dalam mengendalikan kes. Kes melibatkan pihak tertentu memang cekap; tapi kes melibatkan pihak-pihak berkenaan lain…alahai…kertas siasatannya pun tak tahu ke mana? Saya mengidamkan sebuah pasukan polis yang beriman, bertaqwa dan professional. Bilalah saya akan mendapatkannya?

Rabu, Mei 28, 2008

Universiti dulu universiti sekarang


Dahulu, hendak masuk universiti payah bukan main. Belajar bagai nak rak. Mak ayah doa siang dan malam. Air penerang hati berbotol-botol diminum. Periksa pula bagai nak berperang. Yalah...bukannya semua berpeluang. Jika sejak sekolah rendah asyik dapat ‘pen merah’ maka, kelamlah harapannya untuk ke universiti. Jika cerdik maka cikgu selalu beri motivasi, cerdik hingga masuk universiti...masuk menara gading. Kenapa menara gading, kerana di universiti mana ada menara gadingnya pun? Sampai sekarang aku tak dapat jawapan.

Dulu, universiti tidak banyak. Bukan macam sekarang, hampir setiap negeri ada universiti. Bahkan semua parti dan organisasi swasta pun teringin nak buat universiti. Dahulu, selalunya masuk universiti akan jadi megah. Maklumlah, yang dapat masuk universiti itu memang pilihanlah. Universiti tak banyak, jadi bila terpilih itu memang benar-benar terpilihlah.

Universiti yang ada hingga sekitar 1980-an ialah UM, UPM, UKM, USM dan UTM. Paling tersohor UM dan UKM-lah, tak kurang juga USM dan UPM. Masing-masing ada kelebihannya. UM terkenal kerana ia universiti paling tua dan paling lama. UKM terkenal kerana sejarah penubuhannya. Dapat masuk ke universiti-universiti ini, terasa hebat betul.

Tidak seperti sekarang. Universiti bersepah. Graduatnya pun bersepah. Setakat ada diploma orang dah tak hairan. Ijazah pertama pun dah melambak di pasaran. Master pun dah ramai. Paling kompetetif dan tambah letih lagi bila dah ada Open University. Tempat di mana semua orang boleh belajar. Jadi, kehebatan menjejakkan kaki ke universiti yang selama ini dipunyai secara eksklusif oleh mereka yang terpilih kerana kecerdikan dan keintelektualannya, makin ternafi. Ternafi kerana semua orang sudah boleh masuk universiti, mengenakan jubah dan topi varsiti dan memegang segulung ijazah...lepas tu 'pukul' gambar dan frame besar-besar!

Dahulu mahasiswa universiti dipandang sangat...tinggiii. Bila pulang sekali-sekala, mereka diraikan. Bila berselisih di tepi jalan, orang kampung senyum dari jauh dan pakat tegur. Agaknya masing-masing menyimpan niat, niat buat menantu. Sekarang, kita pun dah tak ingat lagi anak siapa dapat masuk universiti. Orang dah kurang kisah, anak siapa yang dapat ke universiti. Mak bapak pun dah tak ghairah nak hantar anak ke universiti. Dulu, emak bapa sanggup sewa kereta untuk hantar anak. Sekarang, cukup sekadar melambai di tepi stesen bas sahajalah. Pandai-pandailah...

Sekarang mahasiswa sudah seperti budak sekolah. Bercakap pun skema sahaja dan kurang idealisme. Tidak kiralah, idealisme kebangsaankah, Islamikah atau sosialiskah. Masing-masing lebih sibuk untuk memikirkan pekerjaan apa selepas graduan nanti. Masa di kampus pun sibuk dengan studi. Tiada masa dah untuk berasosiasi dan berpartisipasi. Sebab itulah, bila keluar jadi macam robot. Tak pandai nak berinteraksi dengan komuniti apatah lagi untuk diharap menjadi ketua masyarakat. Malas nak memusingkan kepala memikirkan masalah umat.

Dahulu pensyarah di universiti dilihat hebat. Mereka sering memberikan kritikan yang membina dan menyedarkan umat. Tulisan mereka tajam melibas apa yang salah. Dasar ekonomi atau dasar pendidikan dan sosial; yang tempang akan ditegur. Tapi, sekarang professor dan doktor ramai yang sudah kecut. Tegur banyak nanti susah naik pangkat. Naik pangkat tu penting, kerana apa guna jadi pensyarah cabuk yang tak ada gelaran Prof. Madya atau Professor penuh. Kangkung pun kangkunglah…asal dapat gelaran.

Sebab itulah, universiti sudah hilang seri. Hari pertama langkah kaki masuk gerbang varsiti, minda sudah terfikir apa nak kerja selepas ini? Bukan terfikir, inilah medan untuk aku tambah ilmu, asah bakat dan tajamkan pemikiran. Padahal...inilah medannya pun untuk menjadi ‘training ground’ sebelum kita keluar memimpin masyarakat dan negara. Sebab itulah bagi saya, mutu universiti pun makin jatuh dan terus jatuh…kerana fungsinya pun kian jauh dari garisan awalnya. Jika tidak percaya, tanyalah warga di UKM…di manakah posisi Bahasa Melayu saat ini, di universiti yang kononnya diasaskan atas nama Melayu itu Bahasa Melayu sudah layu? Tanyalah mahasiswa di UM, berapa rating UM di persada dunia? Nombor ke sepuluh atau ratus-ratus? Tanyalah juga pensayarah-pensyarah lama...mana mereka lebih suka, universiti sekarang atau universiti dahulu...




P/S: Artikel ini ditulis setelah rasa bengang dengan kondisi UM yang kian mencorot di persada varsiti dunia...UM terus merosot dalam pemeringkatan Times Higher Education Supplement (THES): dari tangga 169 pada 2005 (ketika diambil alih NC Rafiah) kepada 192 pada 2006 dan tangga ke-245 tahun lalu.dah NC-nya disambung lagi bertugas sehingga November 2008 ini!

Perpaduan Atas Nama Bangsa…Ajaran Siapa?

Lidah mulia Ar-Rasul pernah menitipkan bicara: “Wahai manusia sekalian! Sesungguhnya Tuhanmu adalah Satu, dan kamu semua berasal dari bapa yang satu, setiap kalian berasal dari Adam, dan Adam terbuat dari tanah, orang yang paling mulia di antaramu adalah mereka yang paling bertakwa. Tidak ada KEUTAMAAN bagi orang Arab atas orang bukan Arab, dan (sebaliknya) tidak juga bagi orang bukan Arab atas orang Arab. Juga tidak ada keutamaan bagi orang kulit putih atas orang kulit merah, kecuali dengan TAQWA”

- Cuplikan dari wasiat saat Khutbatul Wida’

Ketika mana rasulullah SAW melagang usaha dakwah, nabi sering menekankan aspek aqidah. Aqidah yang membibitkan ukhuwwah. Nabi tidak membezakan antara ras dan etnik mahu pun warna kulit. Nabi menekankan persamaan hak, tanpa mengira keturunan bangsawan atau tidak dan nabi meninggikan darjat wanita. Nabi tidak pernah sekali mendabik dada bahawa baginda adalah mulia kerana keturunan. Benar nabi anak bangsawan Quraisy yang keturunan baginda adalah penjaga Kota Makkah. Namun dalam Islam, keturunan bukanlah batu asas. Hanya iman dan taqwa nilai manusia di sisi Allah SWT.

Sejarah Islam menunjukkan, Islam dipacu oleh pelbagai bangsa yang berpadu atas satu aqidah yang sama. Farsi, Habsyi atau Arab mahu pun Badwi, semuanya sama, semuanya sekata di bawah nama Islam. Nabi tidak membeza-bezakan antara Abdul Rahman bin Auf dengan Bilal bin Rabah, walau Bilal asalnya seorang hamba yang hitam kulitnya. Nabi bahkan pernah memarahi seorang sahabat yang masih memanggil Bilal dengan nama ‘Budak Hitam’ dengan menyatakan, saki-baki jahiliyyah masih berbekas di hati sahabat itu. Bahkan Nabi SAW menerima pakai idea Salman Al-Farisi menggali parit yang besar mempertahankan Kota Madinah saat perang Khandaq atau Al-Ahzab sedang memuncak. Nabi tidak memperlekehkan idea yang datangnya bukan dari manusia berlidah Arab!

Perpaduan atas nama bangsa ini tajaan siapa? Allah SWT yang menjadikan semua manusia daripada semua bangsa, apakah mulia kita menjadi bangsa sekian dan apakah hina orang yang menjadi bangsa sekian? Adakah kita sendiri minta dilahirkan berbangsa-bangsa? Apakah bangsa ini jaminannya syurga? Adakah bangsa menentukan syurga mana kita berada? Atau adakah bangsa dapat mengelakkan kita daripada bakaran api neraka?

Pesanan Allah SWT di lembaran Al-Hujurat ayat 13: Wahai manusia, sesungguhnya Kami jadikan kamu terdiri daripada lelaki dan perempuan dan Kami jadikan kamu berbagai bangsa dan kabilah, adalah untuk saling berkenalan. Sesungguhnya yang lebih mulia di kalangan kamu ialah orang yang lebih bertakwa.

Selasa, Mei 27, 2008

Opick menjentik naluri seni anak saya


Saat cuti dan berpulang ke kampung pada beberapa purnama lalu, abang ipar saya Jiwarasa menghadiahkan sekeping CD, Opick dengan tajuk luarnya Ya Rahman. Isteri beliau yang dihantar bertugas ke Indonesia membelikannya. Teringat saya, dahulu semasa beliau dan ibu bapa mertua saya berkunjung ke Padang, selepas itulah mereka telah memperkenalkan lagu-lagu dan lirik puitis nyanyian Opick. Saya turut dimaklumkan, jika di Malaysia kita ada Akhil Hayy seorang rocker yang berubah arah menjadi pendakwah, maka di Indonesia mereka ada Opick.

Kata abang ipar saya, lagu-lagu di dalam CD itu ‘best’ belaka. Tidak puas mendengarnya. Kami pun sepanjang perjalanan pulang ke KL memutarnya berulang kali. Akhirnya, saya dapati anak sulung saya sendiri sudah jatuh hati dengan lagu-lagu Opick, khasnya sebuah lagu bertajuk ‘Rapuh.’

Lirik Rapuh memang menarik…ditambah dengan muzik iringannya yang bagi saya menggabungkan kepelbagaian, hatta ada elemen rock di situ, mampu melahirkan sebuah lagu yang mencabar minda dan menggugah rasa. Saya sering menyanyikannya dan anak saya bahkan turut teruja... Kami sering menyanyi berpadu suara…

Opick - Rapuh

detik waktu terus berjalan, berhias gelap dan terang, suka dan duka tangis dan tawa, tergores bagai lukisan, seribu mimpi berjuta sepi, hadir bagai teman sejati, di antara lelahnya jiwa, dalam resah dan air mata, kupersembahkan kepadaMu, yang terindah dalam hidupku, meski kurapuh dalam langkah, kadang tak setia kepadaMu, namun cinta dalam jiwa, hanyalah padaMu, maafkanlah bila hati, tak sempurna mencintaiMu, dalam dada ku harap hanya diriMu yang bertahta, detik waktu terus berlalu, semua berakhir padaMu


Lirik: Opick

Khamis, Mei 22, 2008

Tahniah Dato' Hassan Ali


Tahniah diucapkan kepada YB Dato’ Dr Hj Hassan Hj Mohamad Ali, di atas perlantikan oleh Tuanku Sultan Selangor sebagai Timbalan Pengerusi MAIS. Besar jawatan itu dan besar beban yang menunggu. Hasrat beliau untuk mengislahkan agensi-agensi di bawah MAIS dan memakmurkan rumah-rumah Allah di negeri ini melalui pesntrukturan semula AJKnya, diharap dapat memperkasakan lagi institusi Islam di negeri Selangor. Amin.

Filem dan seni


Saya sebenarnya adalah penikmat filem. Saya suka menonton dan saya mudah dibawa arus keharuan sesebuah filem. Filem yang saya rasa begitu menjentik emosi sejak dahulu antaranya Bukit Kepong arahan Tan Sri Jins Shamsudin dan Ibu Mertuaku arahan Tan Sri P. Ramlee. Saya terkesan dengan dialog yang dituturkan, pemilihan lagu latar dan adunan plot yang menjadikan kita seakan terbuai sama. Ia ibarat kisah reality walau hakikatnya sebuah filem. Mungkin ya, ia diadaptasi dari kisah sebenar manusia dan masyarakat; namun pastinya sudah bertambah bumbu dan rencahnya.

Mutakhir ini kita sering mendengar perihal filem yang ditayangkan dengan pelbagai tajuk, yang zahirnya kian jauh terpesong dari arus Islam. Filem yang sepatutnya menjadi wadah bagi khalifah Allah seperti kita menuangkan roh Islam hingga mampu menyedarkan kealpaan masyarakat; bahkan menjadi agen yang kian menghanyutkan. Filem hari ini gagal menjadi agen perubah ke arah positif; sebaliknya filem lebih menyesatkan.

Saya ada menulis begini di Blog Faisal Tehrani:

“Nampaknya negara kita seakan ketandusan pembikin filem yang islami. namun saya rasa tidak, bahkan yakin ada. cuma dimana? sdr perlu menggerakkan upaya ini. saya ingat, kita pernah ada filem syukur 21 yang rentaknya islami, menjaga batas akhlak dan aurat. juga kita ada penulis skrip yang masih setia dengan nuansa islam, sekadar contoh ialah zabidi. mungkin tiada kesatuan dalam bentuk penyatuan sebenar, bukan sekadar ideologi tetapi halaqah seni yang memperjuangkan islam. inilah cabaran kita dan saya yakin sdr mampu menanggapinya. masyarakat dahagakan alternatif tetapi yang kerap dihidangkan adalah kopi pahit yang ditaruh lebih gula bagi menghilangkan pahitnya. lalu, yang tinggal ialah kesan jangka panjang, pengidap diabetes yang menunggu kehancuran.”

Benarkah? Bagi saya, jujurnya inilah cabaran buat mereka yang merasa ada darah seni mengalir panas di dalam tubuh mereka. Suatu anjakan hendaklah dipacu. Kekuatan hendaklah dicari. Kita tidak boleh selamanya menyalahkan orang lain, justeru mereka yang membuat salah itu sebenarnya memang mahu atau sengaja membuat salah; bahkan mungkin langsung tidak merasa bersalah.

Kitalah yang harus menyediakan alternatif kepada masyarakat. Anak-anak seni yang ada kesedaran Islam wajar mendekati golongan korporat yang kaya-raya, campakkan ide bahawa filem ada unsur didikan kepada ummah. Filem yang rosak akan merosakkan ummah. Dan tanggung jawab mendidik ummah adalah terletak di bahu kita semua. Jika tidak, di akirat kelak kita akan lelah selelah-lelahnya, saat menjawab segala persoalan – hanya kerana kita bersikap ‘ah…biarkanlah’ semasa di dunia.

Wallahua’lam!

Rabu, Mei 21, 2008

Ayat-ayat Cinta Menggebu-gebu Di Minda


Tajuk: Ayat-ayat Cinta
Penulis: Habiburrahman El Shirazy
Tebal: 492 halaman
Harga: RM22.90
ISBN 983-2672-36-8
Penerbit: Ar-Risalah Product Sdn. Bhd.
Penilaian: 4 bintang

Jujurnya, hati saya gerimis saat meladeni novel ini. Saya bagaikan terpasung terus untuk menamatkan hingga ke penghujung. Lalu, di sepanjang ruang menerokai babak demi babak dan plot yang terjalin rapi, emosi sering diusik dan fikiran sering terjentik.

Saya membeli novel ini pada Pesta Buku KL yang baru lalu. Isteri saya beriya-iya, saya tidaklah begitu berminat. Namun, saranan daripada beberapa kenalan menjadikan saya lebih terdorong. Kata mereka, rugi tidak membaca kisah yang terpapar. Sungguh...banyak hikmah untuk diratah, banyak ilmu untuk dikutip. Saya tatangkan jiwa selebarnya dan saya rakus mencicip setiap incinya.

Benar. Saya kagum dengan apa yang saya baca. Bukan sebarang orang mampu menghasilkan karya sebaik ini. Gaya bahasanya memikat dan jalinan plotnya nampak kemas dan saling terikat. Watak dan perwatakan nampak hidup dan memasing berdiri secara kukuh menghidupkan watak sendiri.

Ya, saya terkesan dengan penggunaan kalimah-kalimah Arab dan Jerman yang diselitkan di sana sini. Nampak akan keluasan bahasa pengarang. Namun saya jadi lebih kagum apabila menancapi kehebatan pengarang menyelitkan pelbagai cuplikan dan kutipan. Tidak sekadar menyandarkan dialog kepada ayat-ayat Al-Quran dan al-Hadis, bahkan pengarang merujuk sama dapatan daripada ilmuwan – ulama dan sarjana barat. Lalu semuanya teradun rapi bagi menghasilkan sebuah naskhah unggul dan enak serta seistimewa ini.

Begitu juga betapa optimisnya Fahri. Saya teruja melihat kesungguhannya. Bergelut dengan waktu sentiasa. Bahkan saya jadi haru mengenangkan mimpi Fahri, syahdu dan mencengkam kalbu. Apakah saya mampu melaluinya. Berapakah surah yang saya hafal. Berapa orangkah ulama’ yang sanggup mengakui saya muridnya. Mampukah saya meraih syafaat daripada mereka?

Benar, mungkin ada menyatakan ia adalah kisah cinta manusia. Bagi saya, sesuailah dengan tajuknya Ayat-ayat Cinta. Memang novel ini membicarakan kisah cinta. Namun cinta yang putih mulus dan disandarkan kepada syariah. Sekali lagi saya tertegun dengan ketegasan Fahri, saat diajak Maria untuk berdansa. Juga saya tertegun dengan kisah pertemuan dua jiwa yang bakal disatukan, Fahri dan Aisha. Semuanya disulam kemas dan indah. Saya membayangkan, apakah mampu saya melakukan sedemikian. Mampukah?

Saya menamatkan naskhah ini kira-kira jam 11.20 malam, pada 20 Mei 2008. Hati saya puas. Sekadar mencoretkan pandangan A. Samad Said:

’Ayat-ayat cinta memang pintar mengheret kita menjejaki – malah menghidu – perhubungan Fahri (Indonesia) dan Maria (Mesir) secara penuh mengajar, menghantar isyarat dan kebijaksanaan baru melalui perhubungan sopan antara insan dua negara. Rasanya memang sesekali kisah cinta yang Islami begini sempat disampaikan dengan penuh tertib...tidak membacanya seperti sengaja melepaskan peluang untuk mencium bau, merasai iklim dan memahami gerak hidup insan...’

Juga ungkapan Fahri lewat bersama Aisha, saat dirundung ujian di penjara:

“Aku ingin cinta kita kekal. Kekal di dunia dan kekal di akhirat. Jangan nanti di akhirat kita berseteru. Kuatkanlah pergantungan dengan Allah. Dekatkan diri dengan Allah! Dekatkan diri dengan Allah! Dekatkan diri dengan Allah!”

Selasa, Mei 20, 2008

Dr M dan ulahnya...


Sebenarnya, terus teranglah…saya sudah malas mengulas. Mengulas isu politik kepartian umno. Sejak usai pilihan raya hingga saat ini, tidak habis-habis ribut, badai, tsunami dan putting beliung yang mendadak tiba. Saya lihat umno memang parah. Tapi itulah, malas saya nak ulas.

Namun, semalam kawan-kawan menelefon dan meng’sms’. Kata mereka, Dr M dah keluar umno. Buatlah ulasan sedikit. Saya senyum dan terfikir, apalah yang saya nak tulis. Saya bukanlah pencerap dan penganalisis politik, tidak segagah Lutfi Osman, Sayuti Omar atau segeger Raja Petra dan Hishamudin Rais. Saya hanyalah pemerhati dari jauh. Melihat apa yang berlaku dan menjangka apa akan terjadi seterusnya…

Sebenarnya, politik adalah permainan. Sama seperti dalam apa-apa permainan, mesti pandai menggelecek, mencari ruang dan luang dan membuat kejutan. Peminat fanatik bola sepak pasti tahu helah dan taktik setiap pasukan favourite mereka…saya, jangan tanyalah. Mutakhir ini, saya memang amat kurang menonton apa-apa sukan…hinggalah isteri terkejut apabila saya bertanya badminton piala Thomas malam kelmarin di saluran TV mana… “Hai…bila masa pula minat sukan ni?”

Dr M adalah politikus tulen, itu pandangan saya. Dia ada sesuatu yang tidak ada pada orang lain, iaitu berani, tegas, konsisten, ekstrim, suka menyerang dan suka membuat kejutan. Betul atau salah bukan perkiraannya. Yang penting dia tahu apa yang dia mahu dan dia akan bergerak ke arah itu.

Dr M pernah mengaku dia adalah ‘Islamic Fundementalist’…betulkah? Saya tidak mengiyakan, justeru bagi saya dia lebih cenderung kepada elemen secularist yang kekadang merugikan Islam. Kenyataan keras Dr M membelasah enakmen syariah Kelantan yang memuatkan hudud sudah menjadi bukti. Namun, atas deklarasi itulah Dr M begitu lantang melanyak dan membantai U.S. Sekali lagi, ia adalah permainan…politik adalah permainan, it’s a game.

Saya menjangkakan, suasana selepas ini lebih gawat. Pak Lah dan konco-konconya tentu lebih agresif. Titik serangan mereka sudah kelihatan, jelas mereka mahu Dr M dikaitkan dengan insiden ‘correct…correct…correct!’ Jika Pak Lah masih perlahan dalam tindakannya, Pak Lah akan kalah. Ingat, ini adalah permainan Pak Lah. P. Ramlee kalah ketika bertumbuk dengan Syarif Dol samseng Kampung Dusun kerana tidak membaca ‘permainan’ Syarif Dol. Hanya dengan pasir dia kalah…

Namun, jauh di sudut hati saya terfikir. Bahana yang menimpa umno bertubi-tubi ini pasti ada sebabnya. Setiap yang berlaku di atas muka bumi pasti bersebab. Saya yakin, umno yang begitu melencong dan tersasar daripada landasan sebelum ini sudah menerima punishment daripada Allah SWT. Mungkin sudah makbul doa para mustadhafain yang terdera mental dan spiritual mereka. Lalu, terkabullah doa mereka.

Ya, teringat saya bait-bait kalimah lewat doa yang dibacakan saat qunut nazilah….

“Pecah-belahkanlah kesatuan mereka,
Goncangkanlah kedudukan mereka…”

Wallhua’lam.

Memeluk Gerhana di bumi singapura


Tajuk: Memeluk Gerhana
Penulis: Isa Kamari (Penerima S.E.A Write Award 2006)
Penerbit: Ameen Kreatif (Al-Ameen Serve Holding Sdn Bhd)
Tebal: 469 halaman
ISBN 978-983-3991-08-2
Harga: RM21.90
Penilaian: *** (3/5 bintang)

Memeluk Gerhana, sebuah karya enak titipan Isa Kamari. Ah...aku sudah tidak berlaku adil kepada naskhah ini. Bayangkan, pertamanya ia kubeli lewat Pesta Buku tahun lalu. Namun, baru tahun ini aku menikmatinya, itu pun setelah terjerat dalam ruang waktu yang menjerakan di klinik. 18 Mei 2008 atau tepatnya kira-kira 1.25 pagi baru aku menuntasi segala ayat, koma dan titik-titik di dalam buku ini. Keduanya, aku sanggup menghabiskan buku-buku lain terlebih dahulu dan membiarkan buku ini di raknya. Ketiga, malu sedikit aku nyatakan...aku membeli buku atau tepatnya novel ini hanya kerana berasa malu alah dengan Kak Anita pemilik Ameen Serve yang menerbitkan buku ini. Ya...Puan Nita adalah pensyarah di UKM yang telah aku kenali semasa melanjutkan MA di sana, dan Ameen Serve adalah milik beliau dan suami. Aku segan apabila disapa dan membeli buku ini dengan agak ’terpaksa,’ sungguh pun tandatangan Isa Kamari ada pada muka-muka pertama novel ini.

Sesungguhnya, aku perlu segera menghabiskan novel ini sehingga ke titik penamat. Kenapa? Ya, kerana aku sudah tidak mampu mendera perasaan. Saat mula-mula membacanya, aku seperti melalui kembali pengalaman peribadi penulis. Pengalaman mendenai Detik-detik Diri Di Daerah Daif, Setitis Embun Semarak Api dan juga Kuras-kuras Kreatif (semuanya karya personal Shahnon Ahmad dan Azizi Hj. Abdullah) bagaikan terulang kembali pada garapan awal Memeluk Gerhana. Aku jadi malas menyudahinya. Namun, itulah...dengan keterpaksaan sewaktu menemani anak sulung ke klinik Jumaat lalu, aku terus jadi ralit dengan Memeluk Gerhana. Aku terasa susah mencari ruang beristirehat, sehinggakan bait-bait kata di dalam novel ini terbuai-buai di dalam solat. Maka aku berazam dan alhamdulillah kira-kira dua hari aku lunyaikan novel ini dari kulit ke kulit.

Memeluk Gerhana atau singkatannya ME adalah novel yang aku rasa dilatarkan pada sebuah kisah benar. Sama ada ia pengalaman sebenar Isa Kamari atau tidak, wallahu’alam. Namun, gaya penceritaan orang pertama yakni diceritakan kembali kepada kita oleh si pelaku, menyerlahkan ia adalah satu pengalaman sebenar.

Latar masanya sekitar 1960-an sehingga 1970-an. Kisah orang Melayu yang mendiami Singapura saat perpisahan tragis tanah Sang Nila Utama itu dari Malaysia. Kisah kedaifan; namun di sebaliknya ada kecekalan. Berbaur antara kenangan zaman kecil, zaman tiada gundah kanak-kanak yang digambarkan Isa Kamari - ‘dirasai oleh luka-luka pada tangan dan kaki.’ Kisah keakraban tiga sahabat, Ham, Zul dan Selva. Kisah yang membibitkan kemesraan merentasi ras dan agama.


ME juga menyelitkan unsur cinta. Cinta zaman kanak-kanak yang membugar hingga ke remaja. Kisah cinta yang mendebar dan mendewasakan. Kisah yang aku yakin turut dilalui oleh ramai orang. Rasa ego yang tercabar, protes dan masam muka. Semuanya menggamit kembali memori, ya…seperti kisah diriku sendiri saat masih kanak-kanak, saat minat kepada kanak-kanak perempuan mula berputik di jiwa dan saat merebut perhatian si dia.

Aku dapat rasai detak jantung watak-wataknya. Pengarang mampu melukiskan watak dengan baik. Aku dapat membayangkan saat emosi yang terguris, perasaan yang terjera dan kesakitan hati manusia-manusianya. Aku suka cara pengarang memaparkan konflik yang melanda dan bagaimana mereka berusaha menanganinya. Aku terbayangkan watak Ilham yang diamuk rasa marah dan malu kemudian memprotes diri dengan menggunting hampir botak kepalanya. Aku dapat rasai, perasaan itu adalah lumrah dan normal khususnya kepada kanak-kanak. Biasanya, kanak-kanak perempuan lebih rasional dalam tindakan berbanding kanak-kanak lelaki. Itu yang aku rasai walau pengarang tidak menyatakannya secara jelas. Dan hikayat percintaan akan jadi lebih menarik dengan konflik dan suspensnya, seiring dengan usia yang memanjat ke alam remaja. Itulah pun yang turut aku kongsi dan rasai lewat menyantuni watak-watak di dalam ME ini.

Namun, ME juga sebenarnya adalah kisah duka. Kisah manusia yang menjadi kambing hitam dalam ketidak sengajaan. Aku dapat mengesani elemen tegang yang turut menguasai ruang penceritaannya. Namun di sebalik ketegangan itu ada kelembutan dan kehangatan. Betapa hidup di dunia ini perlu ada kekuatan. Dan kekuatan itu pula datangnya dari dua punca, pertama daripada Tuhan dan kedua daripada sesama manusia. Tidak salah, kiranya nabi dahulu pun menyandarkan kekuatannya kepada Allah SWT dan Siti Khadijah. Namun, kekuatan yang disandarkan kepada Allah SWT itulah yang lebih awla dan hakiki sifatnya.

Saat aku melabuhkan sauh dan menggulung layar novel ini, aku puas. Pertama, baru inilah kali pertama aku benar-benar menyelami penulisan Isa Kamari, penerima S.E.A Write Award 2006, sasterawan dari Kota Singa yang belum pernah aku rasai sebelum ini. Keduanya, aku dapat rasai kehangatan cinta dua manusia yang terasing di udara dan di perut bumi. Teringat aku akan kata-kata Ham:

”Jiwa raga terpaksa kuserahkan
Kepada asap, wap dan kabus
Yang kukumpulkan dengan suatu tenaga akhir
Dengarkanlah nyanyian sepi ini
Kerana mentari terlampau cemburu
Dengan kehadiranku.

Hidup ini akhirnya berhajatkan perpisahan
Kerana kekerdilanmu sebagai insan
Balada demi balada kau pun tahu
Seorang anak muda yang benar-benar jujur
Sering dipersendakan umur…”

Juga rangkai kata Buya Hamka titipan Syakila:

”Hendaklah engkau jadi orang besar, yang sanggup memikul cinta yang besar.’

+ 2.23 pagi
18 Mei 2007
KL

Khamis, Mei 15, 2008

Melihat anak dan orang tua…tahulah diri kian digayut usia

Semasa mula-mula menikah, usia baru 24. Terasa masih gagah serba-serbi. Itu belum diambil kira sebelum kahwin. Panjat bukit dan gunung ok, meredah sungai memanjat lata ok, kayuh basikal dari Pulau Pinang ke Lenggong ok, berbual-bual malam raya tak tidur sampai pagi pun ok. Pendeknya, ke’ok’an itu kian kuyu dan layu kini. Baru nak berjaga malam, cecah jam 10 mata sudah terkedip-kedip disapa kantuk.

Itulah, tidak terasa usia berlari. Rupa-rupanya, melihat anak barulah terasa diri sudah tua. Dahulu anak masih kecil. Saban bulan memborong diapers sampai empat kartun besar. Susu pula beratus ringgit. Mengangkut buaian ke dalam kereta untuk balik kampung. Selalu ke klinik kerana asma dan lelah. Sampai ke Klang mencari klinik pakar.

Kini, anak sulung sudah pun besar. Saiz kakinya sudah menyamai saiz kasut umi. Anak kedua pun sudah besar. Sudah pandai berkira memijak belakang berapa minit lamanya dan apa pula upahnya. Anak-anak yang besar inilah rupanya cermin. Sedarlah usia sudah lanjut. Semakin tua rupanya.

Begitulah juga, apabila pulang ke kampung. Mak dan abah sudah memutih kepala. Dahulu, jika makan sedap sahaja. Kini banyak sangat pantangnya. Dahulu emak gagah menarah bukit menanam ubi dan pisang. Kini emak selalu mengadu lututnya sakit, pinggangnya lenguh dan darahnya naik. Gula pun suka tumpang dalam air kencingnya.

Rambut emak pun sudah banyak beruban. Warna putih itu menyerlah apabila sesekali emak menanggalkan serkup kepalanya. Aduhai, sudah tua emak…maknanya, aku ini pun sudah tua.

Jambang abah mertua pun sudah putih. Terlihat gambar waktu diakad-nikahkan dahulu, masih hitam berkilat. Tapi itu cerita 10 tahun dahulu. Kini, abah dan mak mertua memang sudah tua. Sudah ramai abang dan kakak mereka yang pergi ke alam baqa. Satu demi satu, dua demi dua.

Opah pula lagilah tua. Angah pun makin tua. Alang pun makin tua. Atih pun makin tua. Acik pun makin tua. Semuanya makin tua. Makin tua bermakna makin dekat kepada-Nya. Makin tua bermakna makin dekatlah aku KE SANA…

Rabu, Mei 14, 2008

Alahai Petronas...bak mai sikit untung tu...


Petronas sebuah organisasi perniagaan yang ditubuhkan oleh kerajaan. Ia adalah milik kerajaan. Maknanya, ia milik negara. Maknanya, ia milik rakyat.

Secara mudah congaknya, jika Petronas rugi maka kerajaan rugi maknanya rakyat rugi. Tetapi jika Petronas untung maknanya kerajaan untung maka rakyat turut untung. Untung Petronas akan masuk ke dalam kantung kerajaan dan kerajaan dapat gunakan untung itu untuk rakyat.

Maka, itulah sifir mudahnya. Ia ibarat sebuah keluk keseimbangan yang berkadar terus pada graf dan dipelajari dalam bidang ekonomi makro di tingkatan enam. Permintaan sama dengan penawaran yang akhirnya bertemu pada satu titik yang dipanggil titik keseimbangan. Ahhh…nampaknya ideal sangat. Tapi itulah teorinya.

Maknanya, apabila Petronas untung maka rakyat untunglah. Takkanlah rugi pulak. Kenaikan harga petroleum di pasaran dunia tidak akan menjerat kita rakyat jelata, kerana Malaysia adalah pengeluar minyak. Minyak Malaysia dieksport pada harga dunia, maknanya Malaysia membuat untung. Dengan keuntungan itulah, sepatutnya kerajaan yang bijak mampu mengekang sebarang unsur kenaikan harga bahan bakar. Mungkin saya silap, tapi negara pengeluar minyak lain seperti Brunei dan Mesir mampu menjual petrol mereka di bawah paras RM1 seliter.

Petronas sebenarnya banyak 'sedekah' keuntungan itu ke tempat lain. Kos gaji yang besar bagi kakitangan mungkin tidak logik dipertikaikan; namun bagaimana dengan kos-kos lain. Pengendalian litar F1 di Sepang sahaja mencecah jutaan ringgit, belum dicampur dengan pasukan Sauber F1 Petronas yang tidaklah menang-menang dalam perlumbaan kereta. Belum dicampurkan kos pengurusan di KLCC dan tamannya.

Yang terkini, kita dikejutkan dengan kos membayar upah atau gaji kepada para penggesek biola, peniup seruling dan tukang hayun tangan di dewan Filharmonik. Mak ooiii…mahalnya!

Sebab itu, bila Lim Guan Eng mendedahkan di parlimen semalam (13 Mei 08) yang kos membiayai anggota Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO) di bawah Petronas mencecah RM3.5 juta sebulan, maka alangkah sedih dan mengejutkan! Bagi saya, apakah penting sangatnya semua itu jika dibandingkan dengan keperluan lain…memberi biasiswa kepada anak penoreh getah dan nelayan misalnya.

Bukankah ini suatu pembaziran! Dan bukankah membazir itu perangai Syaitan?! Menurut YB Lim lagi 95 peratus pemuzik asing ini diberi antara RM16,000 sehingga RM28,000 sebulan bahkan mendapat dua bulan cuti bergaji setiap tahun. Konduktornya pula (yang tukang hayun tangan dengan tongkat sebatang itulah...) dibayar gaji RM130,000 sebulan dan pembantunya pula dibayar gaji RM50,000 sebulan. Sejak 10 tahun ia ditubuhkan, kos pembiayaan orkestra tersebut berjumlah RM500 juta!

Mak datuk…aku yang pakai minyak petronas hari-hari ini apa yang dapat?!!!

Selasa, Mei 13, 2008

Istiqamah Dalam Perjuangan

Ketika di alam kampus, saya terlibat dalam gerakan pelajar Islam. Islam Penyelamat Ummah adalah wadah kami kala itu. Kami berkerja untuk mengembalikan Islam sebagai nuansa kepada Persatuan Mahasiswa UKM dan juga kamsis-kamsisnya. Kala itu, saya diangkat menjadi calon di Kamsis Ungku Omar. Seramai kira-kira 10 orang bertanding bagi merebut Jawatankuasa Kebajikan Siswa Kamsis atau dikenali Jaksa. Dari jumlah itu, hanya seorang gagal mendapat tempat sedang yang lain berjaya, termasuklah saya. Kami berjaya mengalahkan Tindakan Siswa Bersatu.

Setelah keluar kampus, saya masih cenderung melibatkan diri dengan gerakan Islam. Sememangnya berada di dalam wadah yang memperjuangkan Islam memerlukan ketahanan hati. Saya lalui zaman getir, dipanggil temuduga berulang kali namun gagal mendapat sebarang jawatan. Saya terfikir, ia barangkali ada hubungkaitnya dengan keterlibatan saya dalam Gerakan Islam itulah. Saya redha. Rezeki ada di mana-mana.

Sebab itulah, semasa di kampus kami sering diingatkan…perjuangan ini panjang, tiada hamparan permaidani merah dan penuh liku. Saya akui, memang agak menyakitkan. Sebab itulah, ada yang lebih suka menjadi penyokong secara diam-diam. Ada juga yang berpatah ke belakang. Semoga saya istiqamah meladeni kehidupan. Saya tahu, inilah jalan yang Allah SWT mahu saya lalui, jalan membawa obor Islam.

“Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah kamu aku tunjukkan satu jenis perniagaan yang dapat menyelamatkan kamu dari azab yang dahsyat. Iaitu kamu beriman kepada Allah dan rasul-Nya dan berjuang pada jalan Allah dengan harta dan jiwa kamu. Itulah lebih baik bagi kamu jika kamu mengetahui.”

- Petikan ayat ke 10 & 11, surah As-Shaff

Khamis, Mei 08, 2008

Bonda...akhirnya, terbuka juga rahsia

Saat memandu ke Shah Alam pagi tadi, saya membunuh kesunyian dengan memasang radio. Menggebu-gebu lagu dimainkan, namun lagu M Nasir yang dikumandangkan amat menggigit indera saya. Ia lagu syahdu, kerana ia untuk ibu. Lantas saya terkenangkan emak di kampung. Tajuk lagu itu ialah ‘bonda.’

Baitnya berbunyi indah…

“Bonda….akhirnya, terbuka juga rahsia,
gurindam dan tangisan,
kerana kasih-sayangmu…”


Tanggal Ahad 11 Mei 2008 ini, akan disambut Hari Ibu. Saya menghimbau kembali saat-saat manis kala emak sering menjadi teman paling istimewa. Emak yang busuk itulah manusia paling wangi. Emak yang tidak begitu cantik itulah wanita paling lawa. Emak yang mengaji tidak begitu tinggi itulah manusia paling cerdik. Emaklah segalanya. Emaklah teman kala mendung kelabu berarak mengundang sebu di dada. Emaklah yang akan mendamaikan rasa. Emaklah segalanya….

Rabu, Mei 07, 2008

Blog dan ekspressi diri


Anda seorang blogger? Jika ya, anda termasuk orang yang rajin. Jadi blogger kena rajin, rajin up-date posting baru, rajin buka blog kawan-kawan, rajin menelaah cari bahan dan kena rajin buat perubahan. Saya respek sangat kepada orang yang mempunyai kemampuan mempertahankan blog mereka, bertahun-tahun tanpa jemu dan culas.

Saya melihat, blog adalah cerminan diri kita. Apa yang ditulis adalah dari dalam hati. Ia ibarat diari yang kita tulis semasa remaja dahulu, bezanya cuma…dalam blog tiada sangat rahsianya berbanding diari yang pastinya penuh warna-warni rahsia…cis! Mimpi dengan si dia pun nak tulis dalam diari!

Dalam blog, kita boleh ekspressikan apa yang kita mahu. Orang tidak boleh marah kita, kerana ia blog kita. Namun, kita masih terikat dengan adat dan syariat. Saya kurang setuju blogger yang terlalu celupar dan biadap dalam menulis, menegur atau memperkatakan sesuatu.

Blog ada macam-macam, blog famili, blog kerja, blog politik, blog buku dan blog berita atau peristiwa. Saya sukakan blog yang rencam, di dalamnya ada isu politik sedikit, buku, peristiwa dan lain-lain lagi. Bagi saya, blog yang ada pelbagai rempah dan ratus itulah mewakili diri kita, ya lah…mana ada orang yang tak suka menyanyi melainkan dia memang tak reti menghargai seni, maka dalam blog saya fikir perlu ada unsur itu – seni dan sasteranya.

Isnin, Mei 05, 2008

Amy Search + Tok Guru


KUALA LUMPUR, 5 Mei (Hrkh) - Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Dato' Nik Abdul Aziz Nik Mat meluangkan masa makan tengahari di Restoran Cheng HO milik penyanyi popular, Suhaimi Abdul Rahman, 50, atau Amy Serch di Wangsa Maju, Setapak, Ahad lalu. Tuan Guru Nik Abdul Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan sebelum itu merasmikan cawangan baru kedai buku Sarjana Media di Carrefour Wangsa Maju. Kehadiran beliau di Restoran Cheng Ho disambut mesra Amy dan isteri. Amy yang terharu dengan kehadiran pemimpin utama PAS itu mengambil kesempatan membincangkan cadangannya menubuhkan sebuah rumah anak yatim dan tahfiz al-Qur'an di Johor. Turut hadir dalam majlis itu Ketua Pemuda PAS Pusat, Salahuddin Ayub dan kolumnis Harakah, Haji Subky Abdul Latif. Berita penuh klik harakahdaily.

Moral: Amy Search + Tok Guru = Gegar Malaysia Baru!

TIME: Anwar one of The 100 World's Most Influential People


During the 1990s, Malaysian Deputy Prime Minister Anwar Ibrahim and a group of U.S. Senators organized a forum to exchange views among East Asians and Americans. Asked at one session about the role of Islam in politics, Anwar replied, "I have no use for governments which call themselves Islamic and then deny basic rights to half their population."

This devout Muslim leader was an impressive and eloquent advocate of tolerance, democracy and human rights. So we were shocked by his arrest and trial in 1998 on charges of corruption and sodomy. I felt his real "crime" had been to challenge Prime Minister Mahathir Mohamad, whose impressive record will be forever stained by his treatment of Anwar. I joined Senator Sam Nunn and others to speak out in Anwar's defense. When he was finally released from prison in 2004, U.S. policy on Iraq was unpopular in Malaysia, and Anwar was harshly critical. It would have been easy for him to disown our friendship, but he is not that kind of person. He kept the channels of dialogue open, even while making clear our disagreements.

Anwar, 60, is back in the center of Malaysian politics. The coalition led by his wife Wan Azizah has become the main opposition bloc. His future role can be determined only by Malaysians. One can hope that they will embrace his brand of tolerance, valuing dialogue across political differences, and that this courageous leader will continue to play a leading role on the world stage.

Further info, please log on

Pakcik Misbah dan buku...

1) Sewaktu pulang ke kampung di Perak cuti Hari Buruh bebaru ni, saya melabon dengan abah mertua dan abang ipar. Antara isu yang disentuh ialah, perlunya MB Perak bertindak lebih matang. Antaranya, kami meragui kebijaksanaan dalam meletakkan syarat menjadi Ketua Kampung. Benarlah, syarat itu mungkin tidak rasmi; namun ia keluar daripada mulut orang yang rapat dengan MB. Siapa lagi jika bukan Pakcik Misbah lah…

Nak tahu, syarat-syaratnya ialah: 1. boleh jadi imam, 2. boleh berkhutbah (bukan baca khutbah tahu…), 3. boleh beri ceramah, 4. boleh pimpin tahlil, 5. boleh bertalkin.

Saya hanya nak Tanya satu soalan kepada Pakcik Misbah, anta belajor kat mane nak letak semua syarat-syarat ni? Janganlah teruja sangat dapat seberkas kuasa, lalu lupa untuk berpada-pada. Ana orang Perak yang duduk di luar ni, bimbang keterujaan membibitkan kerusuhan. Takut orang yang mengundi PAS akan merasa jelak, baru dapat sedikit kuasa dah berlagak. Faham ke Pakcik Misbah?

2) Saya bercadang untuk menyegerakan penyiapan buku kedua saya, bertajuk ‘Diari Seorang Amil.’ Buku ini sebenarnya sudah patut lama dahulu disiapkan, dan dilancarkan semasa Pesta Buku KL baru-baru ini. Tapi, saya tak mampu nak memenuhi syarat editor Utusan Publication yang mahukan lebih banyak story asnaf dimuatkan. Kini saya ambil pendekatan menggubah semula buku tersebut. Saya berharap pihak Utusan Publication masih sudi menimbangkan untuk menerbitkannya lagi. Jika tidak, kenalah saya cari penerbit lain pula nanti.
3) Saya sedang syiok membaca Kuras-kuras Kreatif tulisan Pak Azizi. Kata abang ipar saya, Sdr Jiwa Rasa, Pak Azizi ini memang lantang dan terus-terang orangnya. Memanglah, gitulah perangai seorang sasterawan. Apa yang tidak puas di hati mereka, tunggulah akan diluahkan melalui mata pena. Sebab itulah, jika saya tidak silap ada pepatah menyatakan mata pena itu lebih tajam daripada mata pedang. Saya lihat, buku ini kurang lebih seperti buku Pak Shahnon…apa tu…Setitis Embun Semarak Api. Kisah bagaimana penulis menggarap karya menerusi pengalaman yang membuak-buak.
Saya dapat tahu sejarah hidup Pak Azizi dan setakat ini yang dapat saya kesani, kenapa ya…bapa-bapa kami (bacalah orang-orang tua kami yang kekampungan itu) begitu tebal status quo mereka sebagai ketua keluarga yang penuh immuniti. Apa yang dirasai oleh Pak Azizi, itulah juga yang saya rasai. Kasihan kekadang melihatkan emak yang perlu berkerja di kebun memotong getah dan kemudian di rumah mengemas dan memasak. Cumanya, syukurlah abah saya kini nampak lebih terbuka. Tidaklah terus bengkeng dan keras seperti gemulah ayah Pak Azizi.

Rabu, April 30, 2008

Balik kampung? Baliklah jangan tidak-tidak...


Emak telefon. Mak kata mak rindu. Tapi anak mak sibuk. Maklumlah, anak mak pengurus jabatan. Bukan calang-calang jabatan mak, tapi jabatan korporat. Anak mak kena hadir macam-macam majlis. Mesti pandai bergaul dengan orang-orang kenamaan. Mak tahu tak, orang-orang kenamaan itu berpangkat datuk, tan sri dan tun mak. Sebab itulah anak mak ini sibuk. Sebab tulah, susah anak mak untuk jawab panggilan telefon emak. Emak faham kan?

Cuti Hari Buruh yang akan hadir ini pun mak, anak mak ada seminar. Anak mak kena wakili syarikat. Bos anak mak yang berpangkat Tan Sri kata, kami kena rebut projek bernilai juta-juta ringgit. Jadi, anak mak terpaksalah batalkan kepulangan ke kampung. Rasanya mak mungkin dah baca SMS saya kan? Alah…suruh sahajalah Adik bacakan. SMS tu pun ringkas, bukannya panjang sangat.

Eh mak, minta maaflah…ada panggilan telefon masuk ni. Handphone anak mak ni memang sibuk selalu. Nantilah, kalau-kalau anak mak ada masa, lepas ini anak mak hubungilah emak balik ye…

Dan e-mail separuh jalan itu pun terhenti. Ia sepatutnya disiapkan dan dihantar segera kepada adik di kampung. Maklumlah, rumah mak dah ada internet…tapi panggilan daripada Tan Sri lebih penting. Agak-agaknya…bilalah email itu akan siap, agak-agaknya…bilalah ‘si anak’ akan pulang ke kampung. Mak dah tua dan mak hanya menanti masa…

Selasa, April 29, 2008

Bagi la kat kami sama...



Menteri Besar Kelantan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat menuntut kerajaan Pusat meminta maaf kepada kerajaan dan rakyat Kelantan kerana kesalahan tidak menyalurkan bantuan tertentu kepada negeri itu sebagaimana mengikut amalan sistem demokrasi.

Bernama memetik Nik Aziz berkata, sejak 18 tahun yang lalu, Kelantan diperintah oleh PAS tidak menerima peruntukan untuk program perumahan kos rendah dan bantuan kelengkapan peralatan untuk pihak berkuasa tempatan (PBT) yang sepatutnya disalurkan oleh kerajaan Pusat.

"Terengganu sekarang minta kembali royalti minyak negeri itu. Kita juga ada hak untuk minta (peruntukan dan bantuan) kerana ia bayaran yang sepatutnya kami terima. Kenapa negeri lain dapat, kenapa Kelantan tidak dapat, sedangkan ini negara demokrasi," katanya kepada media selepas majlis angkat sumpah Anggota Dewan Undangan Negeri Kelantan di Kompleks Kota Darul Naim semalam.

p/s: Sedikit sama dicecah, banyak sama dilapah...tak gitu Pak Lah?

Isnin, April 28, 2008

Nyemah Mulya sudah berhenti mengganggu saya



Saya terus menekunkan diri menghabiskan novel remaja ini. Saat sebelum tidur, waktu makan biskut cecah milo di dapur dan di ruang tamu pastinya. Saya mahu habiskan segera memandangkan pada bulan April ini, belum ada sebuah buku pun lagi yang saya habiskan. Saya sudah berazam, setidak-tidaknya sebulan sebuah buku. Memang saya ada membaca beberapa buah buku lain, tapi hanya ini sahaja nampaknya yang sempat saya habisi. Kuras Kreatif Pak Azizi belum tamat dan Ahmanidejad Si Singa Farsi pun baru separuh. Ayat-ayat Cinta saya tawakufkan dahulu. Alhamdulillah, Sabtu cuti kelmarin, habislah kisang Nyemah ini.

Semasa membeli buku ini di Pesta Buku KL dahulu, FT tersenyum sahaja. Katanya ini novel remaja, dan saya bukanlah remaja lagi. Saya peduli apa. Saya mahu membaca dan menikmatinya juga, kerana novel ini pernah dibicarakan di sebuah seminar di Aswara dahulu. Kisah FT memutar belitkan sejarah opss…maaf, menukar sejarah. Lebih tepat meruntuhkan sebuah sejarah dan membina sebuah sejarah baru. Sejarah dari kaca mata kita sendiri; dan bukannya berkaca matakan penjajah. Sebab itu saya mahu membelinya juga.

Setelah tamat membacanya, saya membuat satu kesimpulan mudah. Kita mesti mencipta dan mencatatkan sejarah kita sendiri. Jika tidak, kita akan jadi mangsa. Umat Melayu menjadi mangsa kerana mereka membenarkan ‘orang lain’ menjadi pencatat sejarah mereka. Agakan saya, jikalah Tun Sri Lanang melihat sejarah Melaka, pasti sedih tidak terkira. Apatah lagi kini umat Melayu tak habis bercempera. Hem…sudahlah, setidak-tidaknya Nyemah Mulya tidak mengganggu tidur saya lagi.
p/s:
1/ semalam saya sudah siapkan buku pertama saya...petang ini insya Allah jumpa penerbit. Boleh ke keluar buku saya tu ye...?
2/ alamak, tq Mr JR...bukan 1511 tapi 1515, :-)

Jumaat, April 25, 2008

Nyemah Mulya 'mengganggu' tidur saya

"A Famosa...saksi sejarah makar si Feringghi dan alahnya kerajaan Melayu yang kata FT...mudah lupa!"

Nyemah Mulya serikandi Melaka, Dr Adi Fimiyun jatuh cinta dengan Frida, bondanya Nyemah Mulya juga, seorang professor sejarah tersohor dan Fimiyun tenggelam dalam kancah 1511, saat Melaka jatuh dan punah-ranah dimamah Alburqurqe. Maude pula tidak lelah merencanakan sesuatu buat suaminya Fimiyun yang tenggelam dalam amnesia serius. Sejarah bakal berubah? Bagaimana cinta Frida-Fimiyun. Selamatkah Nyemah Mulya daripada serakah Feringghi, dibawa balik sebagai budak suruhan Benggali Putih. Mampukah Melaka melakar sejarah baru di tangan Fimiyun.

Aduhai…saya tidur lewat semalam, hampir jam 2 pagi! Buku 1511 karangan Sdr FT mengganggu saya. Sukar untuk melelapkan mata dibuatnya. Hampir khatam buku itu saya kuliti… Sayang! Andaikanlah hari ini bukan hari Jumaat dan semalam saya boleh tidur lewat…

Rabu, April 23, 2008

Antara rakus dan sudah terlambat


Ini cerita semasa ada mesyuarat khas parti yang tarikhnya seiringan dengan pesta buku di PWTC. Saya melewati seorang pakcik polis beruniform putih. Saya menjinjing beg plastik berisi buku di samping memegang tangan dua anak lelaki saya. Banyak kereta besar dan mewah. Ramai yang melepakkan diri di café sambil minum dan borak. Mereka nampak relax walau baru kalah dalam PRU. Saya malas ambil tahu. Saya datang untuk beli buku. Namun, saat melewati pakcik polis, saya menegur dan dia membalas sapaan saya. Anda tahu, ada dua kalimah yang menyimpulkan segala telah terpacul dari mulut pakcik polis tua. Kini, kalimah itu melekat kuat di minda saya…kata pakcik polis itu:

Sudah terlambat dah…rakus sangat…!!!

P/s:
1) Today breaking news, seorang ex-cabinet yang saya rasa kenal siapa orangnya dituduh mencabul pula…aduhai, benarkah kata pakcik polis dahulu…rakus…!
2) Salam takziah saya kepada keluarga Rustam A. Sani...pemergiannya terlalu dirasai oleh pencinta Islah!

Selasa, April 22, 2008

Blog dan kawan-kawan

"Saudara Jiwa Rasa (kiri sekali berbatik pucuk pisang) dan Puan Nisah Haron (novelis pemilik Ujana Ilmu di kanan sekali sedang kusyuk membicarakan perihal blog dan blogger"

Rakan dan kenalan yang sering menyinggah di meja saya sering teruja melihat saya memiliki blog sendiri. “Eh, engkau ada blog, bolehlah kau ajar aku buat satu eh…” Demikianlah komen dan first impression mereka, mereka pun ingin ada blog sendiri.

Saya mula berblog pada tahun 2006. Saya bukan seorang programmer, jauh sekali pandai dan tahu tentang soft ware komputer. Sebab itulah, semasa mula-mula berblog, terkial-kial jugalah saya mencuba itu dan ini, omputih kata 'trial and error'. Saya cuba buat posting dan bila artikel yang saya tulis dipaparkan, saya gembira. Saya tahu, kelak orang lain pun boleh akses kepada artikel saya itu.

Kala itu, saya teraruh dengan keghairahan abang ipar saya, Saudara Jiwa Rasa. Hari Ahad beberapa minggu yang lalu, beliau dijemput selaku panelis di Astaka Minda DBP, takhasus membicarakan ehwal blog dalam dasawarsa terkini (iyalah, dampak blog dan blogger mampu mencetuskan riak tsunami lewat PRU lalu...). Ahad baru-baru ini (20 April 2008), pendapat beliau dicuplik lagi oleh Berita Minggu:

Seorang blogger harus mampu melahirkan dirinya dalam penulisan, mahu berkomunikasi dengan orang lain dan berterus terang. Blogger, Yasser Arafat Ishak yang dikenali sebagai Jiwarasa berkata, blog yang baik selalunya akan mendapat perhatian dan ibarat pasaran terbuka yang pengunjung mempunyai pilihan. Blog yang baru sering meletakkan alamat blog yang bagus di blog masing-masing. Katanya, memuatkan blog yang bagus di blog masing-masing bagaikan satu trend untuk menempatkan diri dalam kelompok blog. “Pengunjung blog juga cerdik dan bijak memilih bahan yang baik. Mereka selalunya akan membuat rujukan silang di mesin carian Yahoo dan Google untuk mendapat kepastian sesuatu fakta yang ditulis di blog,” katanya.

Nah...Usul saya kepada kawan-kawan, jika anda sudah terdetik di hati untuk berblog, teruskanlah sahaja. Namun, manfaatkanlah blog itu demi kebaikan jangka panjang, manalah tahu dari blog yang ‘cikai’ itulah, satu masa nanti kita mampu menjadi penulis hebat seperti A. Samad Said…amin.

Isnin, April 21, 2008

Kutitip rinduku bertalu-talu

Kutitip rinduku bertalu-talu
lalu sambutlah salamku ini
dari desiran angin yang rakus menggila
jangan biarkan ia bergelintaran pada pusar-pusar masa
dan tergeletak pada detak diri yang kesasar entah di mana

Marilah, tolong alas salamku ini di atas ambal yang redup
dipayungi pepohon rendang kala sore menjelang
nah, ada bianglala bercipratan dan senja jadi meriah
lalu kesuguhkan puisi cinta
pada sebuah senja lewat rintihan gemawan merah
yang baru menangisi sebuah kehidupan

Tuhan,
manusia dan alam bercakaran
alam jadi rosak di atas rakus sang manusia
kapan bilakah dunia ini bisa aman
lalu kubungkuskan salamku
kusimpan pada kartu waktu
moga satu masa aku bisa senyum
melihat mentari merona
tanpa duka dan air mata.

U-HAH
21 April 2008
Shah Alam

Jumaat, April 18, 2008

Anda ada jawapannya? Tolonglah berikan kepada saya!

"Berucap di tempat awam tanpa permit polis menyalahi undang-undang," kata Ketua polis Kuala Lumpur Datuk Muhammad Sabtu Osman (Malaysiakini.com).

Hati saya meracau halus…di manakah letaknya profesionalisme anggota tertinggi polis Malaysia? Sampai bilakah isu dikriminasi antara parti akan berkubur? Kenapa bila Umno berhimpun secara haram di perkarangan Komtar, melaungkan suara kebencian di perkarangan SUK, tiada tindakan serupa dibuat?

Anda ada jawapannya? Tolonglah berikan kepada saya!

Khamis, April 17, 2008

Inilah masanya, saya betul...Anwar masih penghidup seni, sastera dan bahasa Melayu!

Dunia Sastera dan Kekuatan Puisi

Dalam pidato saya di majlis memperingati almarhum Hamka minggu lalu saya menyinggung keistimewaan Hamka selaku ulama dan saterawan. Novelnya menggugah rasa, menyelami sukaduka rakyat; dan mungkin sosok sedemikian jua yang mampu mencernakan rasa hati rakyat, dan menambah kehebatan beliau selaku ulama, da’I dan intelektual rakyat. Diperhimpunan 14 April, Tan Sri Khalid berhujah bersandarkan puisi WS Rendra, Rajawali! Perasaan saya tercuit kerana Rendra pernah mengirim puisi tersebut ke Sungai Buloh. Dan saya terharu mengenangkan sahabat kami Abang Usman dan dua puisi terakhir beliau, Jentayu yang Luka dan Selamat Hari Jadi.

Dipetik daripada halaman http://anwaribrahimblog.com/

Rabu, April 16, 2008

Pandangan saya terhadap sdr Faisal Tehrani

Salam FT,

sdr memang hebat, kerana dapat menganalisa secara mendalam dan analitikal sekali dan tidak lupa, juga kritikal amat. Sdr punya kelebihan dalam memberikan pandangan, lantaklah...ini blog saudara dan saudara boleh tulis apa-apa sahaja. Saya melihat isu PAS adalah isu manusia. Saya pun masuk PAS lebih awal dari Hasan Ali. Saya pun dapat tengok beza PAS dahulu dan PAS kini. Dulu kita ada Ibrahim Libya, kini entahlah...Mustafa Ali kot...
Sdr, PAS tetap akan buat salah...itu nature organisasi. Mana ada org atau organisasi tak de buat salah langsung, jadi bila ada org spt sdr maka adalah suara yang menegur. Tak salah menegur dan paling baik teguran itu disalurkan dengan baik. Saya pasti hj Mohamad Sabu pun setuju jika kita salurkan cara baik...
Saya hanya letakkan satu perkara, kemenangan PAS bersama konco-konco politiknya adalah mekanisme mengambil kuasa menerusi p/ raya. Jika anda sudah mengiktiraf p/ raya, maka anda harus bersedia dengan sepak terajangnya.
Sebab itu, kekadang terbaca artikel tulisan Hizbut Tahrir, terpikir juga p/ raya dan segala bentuk pemerintahan moden spt demokrasi ini adalah ciptaan barat, sebaliknya Islam menganjurkan sistem khilafah...so, apa nak buat sdr FT...mungkin kena bincang dan post mortem, PAS balik duduk sorang-sorang dan tak payah buat kerjasama politik dgn sapa-sapa...kemudian lancarkan jihad demi kekuasaan...wallahua'lam.

Selasa, April 15, 2008

Di sini kutemui asal diri yang daif


Detik-Detik Diri Di Daerah Daif Penulis: Shahnon Ahmad Penerbit: DBP No. KK: 642 50105101 No. ISBN: 9836220194 Tahun Terbitan: 1995 Harga Buku: RM10.00
Menekuni karya-karya SN Pak Shahnon memang mengujakan. Sejak saya mulai memesrai hasil para sasterawan negara, saya sudah terpikat kepada SN Pak Shahnon. Karyanya tulus mulus menggambarkan reality masyarakat. Sepak terajang dan jatuh bangun manusia-manusia digambarkan secara rincinya. Betapa demikianlah namanya kehidupan, ada masanya kita menangis gembira dan ada waktunya terjelepuk ke atas tanah diuji duka. Betapa ramai golongan atasan yang mengambil kesempatan, kawan makan kawan dan saling menjatuhkan. Pergolakan politik nasional selalu cair di tangan Pak Shahnon. Bahkan tidak kesasar andai saya menabalkan Pak Shahnon adalah seorang SN yang paling Prolifik tanah air.

Karya Detik-detik Diri Di Daerah Daif ini hakikatnya adalah satu pengakuan berani lagi berterus-terang pengarangnya. Cerita tentang sebuah kawasan kecil di utara tanah air. Kampung dan daerah yang terpencil dan jauh daripada permodenan dan amat kaya dengan kemunduran dan kemiskinan. Kisah bukit-bukau dan sungai, kisah bendang dan kerbau keweh, kisah balaisah dan kisah anak-anak ceredung mengelek ayam pupuh buat berlaga, kisah orang-orang tua yang bergalak dengan pancang tengah arusnya, kisah hobi berdenak terkukur, kisah sama-sama menebas menerung dan memerun, kisah yang memang membangkitkan nostalgia silam khidupan sebuah kampung.

Pada kali pertama menatap naskhah ini lewat 1992 dahulu, terasa puas membacanya. Namun, saya kehilangan naskhah ini setelah bertukar tangan…biasalah kawan-kawan kan suka pinjam-meminjam. Lama kemudian, kini saya membelinya lagi sebagai melengkapi koleksi SN Pak Shahnon di rumah dan saya ralit menikmatinya. Terasa segar cerita pak Shahnon, hati saya digeletek amat ketika menggambarkan gamatnya kehidupan beliau bersama Usop Debeng, Saad Gugut dan Melah dan Siti. Kisah mereka menyelam dalam alir jernih Sungai Ceper main sembunyi pucuk buluh dan nampaklah segalanya di bawah air itu, kerana mereka main bersama lelaki dan budak perempuan, menghimbau kenangan betapa itulah sejarahku. Bahkan kami main sembunyi batu di dasar lata, kemudian carilah batu itu sampai jumpa.

Pak Shahnon ghairah bercerita tentang saat dia memasuki alam baligh, saat mimpi basah mendatanginya saban malam, saat perasaannya sudah membunga kala menjeling Siti dan Esah, saat suara garau menggarok tenggorokan dan saat dia kenal apa kehendak lelaki dan wanita. Juga saat disengat ikan keli yang mengap-ngap sampai ke ketiak, lalu mereka pakat kepong budak-budak lelaki belum berkhatan untuk mendapatkan sedikit tahi kalat buat ubat, atau saat balaisah roboh disesah angin dan sama-samalah mereka membangunkannya kembali lalu menadah kitab buruk mengaji, saat ayah beliau naik ke bukit cari terkukur jalang, saat emak menjengil mata bila Pak Shahnon Tanya kenapa orang bersunat seperti makan pisang buat kulit seperti yang Tok Diah cerita dan saat buka tapak saidina Ali dengan silat gayung fatani sampai terjatuh tersembam depan pengantin.

Semuanya menggamit memori indah. Aku membayangkan, itulah rempah ratusnya yang mengkayakan khazanah seorang sasterawan sehingga Pak Shahnon kekal orang hebat di arenanya.

Selasa, April 08, 2008

Kepelbagaian pendapat pasca p/raya...ini pandangan saya


Saya ada pelbagai jenis kawan. Ada yang fikrah Islamnya cenderung kepada PAS, JIM, ABIM, Tabligh dan sebagainya. Tipa ini saya anggap sebagai Islamic-Front, hasrat dan niat sama mahu melihat Islam berdaulat walau wala’ dan taat mereka berbeza mengikut jamaah memasing. Namun saya juga berkawan dengan bebudak nasionalis-front seperti umno. Ada juga kawan saya yang duduknya bagaikan di tengah-tengah, nak kata terlalu Islami tidak; nak kata nasionalis pun tidak. Inilah dia pendokong keAdilan yang bagi saya meneruskan kelangsungan survival DAP dan PRM. Mereka tidaklah taksub meletakkan agenda agama di atas tetapi bergerak mengikut kemelut massa…inilah pandangan jujur saya.

Saya mengunjungi beberapa pandangan teman-teman, ada yang sarkastik dan kritikal sekali dengan ide penggabungan PAS, DAP dan PKR di bawah satu identity. Nama Pakatan Rakyat menjadi pilihan dan semua rasanya sudah maklum, dek kerana Hj Hadi sendiri meuar-uarkannya lewat 31 Mac 08 di hadapan puluhan ribu penyokong pembaharuan.

Pakatan ini idea baik, itu respons saya bahkan saya sudah mencanangnya kepada kawan-kawan lama dahulu sebelum pilihan raya berlangsung. Namun, ada kawan-kawan mulai gusar hala tuju PAS. Adakah PAS akan hanyut dengan kebanjiran kuasa. Lalu timbullah pula pembahagi antara Islam-sentrik dan kuasa-sentrik di dalam PAS.

Saya khuatir, isu memanfaatkan kemenangan akan terburai jika usaha mengukuhkan pertalian yang rapuh ini gagal. Saya jelas, hubungan DAP dan PAS memang membara bahangnya sejak sekian lama. PAS geger dengan idea negara Islam, suatu yang elergi kepada DAP. Isu ini pun kian reda, Cuma mainan nakal media massa sekali-sekala berjaya mengocak kekeruhan di muara. Sayangnya ada aktivis PAS mudah terpancut latahnya, walhal kita patut sudah mangli dan masak bangat dengan tipu helah media pro-BN ini.

Saya juga melihat, DAP hari ini sudah berubah wajah menjadi lebih lunak berbanding 10 atau 20 tahun lalu. Jika dahulu tampang DAP lebih selesa menjadi pembangkang yang kuat dan itulah yang diusahakan; namun kini mereka mahu memerintah dan itulah pun yang mereka lakukan di Pulau Pinang. Bahkan Guan Eng nampaknya mewakili generasi baru dalam DAP, bervisi nasional dan tidak prejudis agama mahu pun perkauman. Tindak-tanduknya yang mesra dengan institusi agama di Pulau Pinang menuntaskan segala.

Oleh itu, saya beranggapan cukuplah…cukuplah kita mengeruhkan suasana. Bijaklah memberikan idea dan berhemahlan berkata-kata. Berikut adalah pandangan saya yang dipostingkan ke dalam komentar blog Faisal Tehrani:

FT dan Najmi,

Antuma berdua toksah berkelahi dengan isu ini. rugikan masa dan tenaga. ana ambil sikap berhat-hati dlm semua hal. ana sokong Pakatan Rakyat dalam p/raya atas satu alasan, menumbangkan kezaliman. bagi ana, Tian Chua lebih baik daripada Pak Lah jika dia adil, telus dan amanah. ana sokong demi perubahan dan kini...perubahan sudah pun berlaku walau hanya sedikit.

FT dan Najmi, PAS sudah melalui pelbagai tribulasi. ana rasa FT lebih maklum dan mereka yang pernah hidup zaman Yusuf Rawa sehingga kegemilangan di bawah Dato fadil noor bersetuju, pas begitu masak dan ranum dgn sepak terajang politik.

Ana yakin, percaturan ini pasti ada pemantaunya. pas ada jawatankuasa pusat dan ada j/k mesyuarat hariannya bahkan ada majlis syura dan mursyid am, jadi ini semua adalah pengimbang kpd kuasa seorang presiden.

Jadi, berhemahlah dalam memberikan pendapat dan bersabarlah menerima teguran. pemimpin boleh berganti, datng dan pergi namun dasar dan perjuangan adalah legasi hakiki...Allahuakhbar!!!
Kredit: Di Atas Adalah Foto Faisal Tehrani dipetik daripada halaman sesawang: http://www.akademipenulis.com/imej/isi/ft1.jpg

Isnin, April 07, 2008

Amanat Hassan Ali

Shah Alam, 7 April – YB Dato’ Dr Hj Hassan Hj Mohamad Ali, Ahli Mesyuarat Kerajaan Negeri Selangor merangkap Pengerusi Tetap Jawatankuasa Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam telah sudi hadir ke perhimpunan bulanan warga kerja Bangunan Sultan Idris Shah di sini.

Perhimpunan bulanan itu mengumpulkan semua kakitangan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS), Majlis Agama Islam Selangor (MAIS), Jabatan Mufti Selangor dan Lembaga Zakat Selangor (LZS).

Di dalam ucapannya, beliau menegaskan adalah penting bagi semua kakitangan yang berlabelkan agama Islam ini menunjukkan contoh tauladan terunggul kepada semua pihak dan agensi kerajaan yang lain. Beliau juga meletakkan harapan agar semua kakitangan sama-sama berganding bahu dengan kerajaan negeri yang baru di dalam menjayakan pelbagai dasar.

“Dasar-dasar kerajaan negeri yang lalu, yang mana baik dan tidak bercanggah dengan Al-Quran, Al-Hadis, Ijmak dan Qiyas pasti akan kita teruskan. Namun sudah pasti kerajaan negeri yang baru ini mempunyai pendekatan yang sedikit berbeza dan mungkin juga polisi yang baru. Oleh itu, bantulah saya dan bantulah kami kerajaan negeri untuk menjayakan segala polisi yang dirancang demi kebaikan semua.” Ujar beliau.

Dalam pada itu, beliau turut menyentuh aspek pengukuhan diri dan organisasi. Agenda solat adalah menjadi mauduk utama. Bahkan secara humor dan bernada lelucon beliau turut menyatakan, mereka yang datang ke pejabat dalam ke adaan bermuka masam, pasti hal ehwal rumah tangganya tidak selesai sebelum mereka melangkah keluar dari pintu rumah.

“Sehubungan dengan itu, saya berazam untuk memastikan tuan-tuan dan puan-puan menjadikan agenda solat sebagai agenda utama. Kita akan meniru apa yang telah diadakan di beberapa buah organisasi luar yang mampu merencanakan program solat berjamaah setiap hari bersama bahkan tazkirah menjadi budaya. Saya juga akan menganjurkan bengkel kekeluargaan kepada suadara-saudari semua secara percuma, insya-Allah.”

Penegasan itu disambut baik oleh ramai kakitangan di bangunan ini. Rata-ratanya menganggap apa yang disampaikan itu adalah wawasan kerajaan negeri yang baru terhadap hala tuju institusi agama di negeri Selangor. Seperti kata seorang kakitangan LZS: “Dato’ Hassan bukan sekadar mampu memukau audiens dengan pidatonya yang hebat; tetapi beliau pasti akan membawa semua warga kerja institusi Islam ini ke arah yang lebih dekat dengan Allah dan lebih mesra alam dengan rakyat, insya-Allah.”

Selasa, April 01, 2008

Bila budak berumur 8 & 9 tahun berbicara soal politik


Kami dalam kereta dan bendera parti semasa pilihanraya masih berkibar merata-rata. Tiba-tiba anak kedua saya yang terkenal kebecokan mulutnya bertanya soalan yang tidak terdetik di minda...

“Huish...banyaknya bendera abi...abi...abi ni sokong belah mana abi?” Alamak, anak zaman siber ni canggih betullah!

“Abi mestilah sokong parti Islam! (tiba-tiba saya ternampak bendera hijau berkibar) Ha..., tu bendera apa tu abang ngah?”

“Oh…ho, abang ngah tahu, itu bendera parti Islam-lah abikan!”

“Ya, betul. Abang ngah sokong parti mana?” Saja je saya menanyakan soalan yang tidak relevan kepada anak saya.

“Ha…abang ngah sokong parti....parti bendera itulah…abi”

“Kenapa?” Saya menubi minda anak saya...

“Heh…kenapa....kenapa ya abang long? Ha....Sebab…sebab...entahlah abi…” Saya tersenyum, anak saya masih mentah dan mereka manalah tahu ehwal politik ni...tiba-tiba...

“Ha! Abi tu pula, kenapa abi sokong parti islam tu abi?” Anak sulung saya yang lebih matang daripada adiknya pula nampak lebih pandai mengorek rahsia.

“Ok, abi sokong kerana abi orang Islam dan lagi...kerana parti itu ada tok guru…tok guru itukan orang alim, orang alim tukan pewaris nabi...ha, kenal tok guru...kenal ke?” Berjelalah pula syarah saya...

“Tok guru…kenal…kenal.”

“Pernah ke tengok wajah tok guru?” Saya bertanya lagi, sekadar menguji benarkah anak-anak sekecil ini sudah kenal siapa Tok Guru...

“Em…ala...abang long…yang mana eh…kita tak ingatlah?” Si adik mengalah dan meminta pertolongan kepada along yang memang suka membaca (saya pernah lihat dia membaca buku Shahnon Ahmad!) dan kedua-duanya nampak memerit-meritkan dahi dek kerana cuba mengingatkan wajah tok guru...

“Ha, inilah dia…” Sambil mengunjukkan senaskhah akhbar yang terpamer wajah tok guru.

“Ha…abi, kita sokong yang inilah, sebab…sebab…sebabnya abi, tok guru ni kan baik. Kita mesti sokong orang baik!” Anak kedua saya menuntaskan bicara dan menutup peluang untuk saya bertanya lagi.

Kesimpulan: Selagi mana Tok Guru dijadikan pimpinan, insya-Allah manusia akan yakin memberikan sokongan dan Allah SWT pasti memberikan pertolongan, amin.