Jumaat, Januari 16, 2009

Mood menulis


Manusia ini memang Allah SWT jadikan ada emosi. Emosi banyak mempengaruhi tingkah laku. Orang yang terlalu mengikut emosi, selalu melulu. Tanpa emosi pula, seolah-olah hilang deria rasa. Emosi mesti ada dan wajar diletakkan dalam kondisi pertengahan. Sederhana dan berimbang.


Begitu juga dengan menulis di blog. Ada waktu-waktunya saya begitu bersemangat. Terlihat sesuatu, terbaca sesuatu dan terfikir sesuatu, segera terbit idea untuk dicurahkan. Tak sempat-sempat lagi rasanya mahu on kan komputer.


Begitulah juga dengan membaca. Adakalanya, mood membaca begitu tinggi. Sebuah buku bisa dikhatamkan pada satu malam. Setiap malam, sebelum melelapkan mata mesti membaca. Bila sudah mula, sukar pula mencari perhentian.


Begitulah manusia yang ada emosi. Mood banyak mempengaruhi. Itulah...maka kadangkala jari sudah bersedia di papan huruf, sudah bersedia mengetik-ngetik...tapi lelah mencari bahan. Tinggallah ruangan kosong tanpa huruf apa-apa pun...


Sekarang, saya kembali menyambung pembacaan buku biografi 'Ahmadinejad: Singa Umat Islam'. Buku ini nipis sahaja jika mahu ditarakan dengan novel Ayat-ayat Cinta atau Tunggu Teduh Dulu. Saya sudah mula membacanya sejak tahun lalu...


Tapi, susah benar saya nak menghabiskannya. Semalam, bila saya membaca kembali...seolah-olah saya baharu sahaja menikmatinya buat pertama kali. Apa yang telah saya baca sebelum ini, nampaknya telah kelam di minda. Tak mengapalah...saya ulang kembali beberapa bab awal.


Buku berkenaan sebenarnya memaparkan siapakah dia Mahmud Ahmadinejad. Ramai orang tidak begitu mengenali sosok tubuh yang kecil dan kurus ini. Lahir pada 28 Okt 1956, beliau bukanlah pemimpin yang terkenal asalnya. Terus-terang, sebelum Ahmadinejad memenangi Pilihanraya Presiden Iran pada 6 Ogos 2005, majoriti orang Iran sendiri tidak kenal bahkan tidka tertarik mengenali siapa Ahmadinejad sebenarnya. Apatah lagi kita orang luar!


Sedikit catatan, Ahmadinejad rupa-rupanya adalah anak muda yang hidup pada zaman Revolusi. Saat Imam Ayatollah Khomeini pulang dari Peranchis tahun 1979...Ahmadinejad adalah antara orang yang menyambut kepulangan itu dengan gembira.


Kemudian, 22 September 1980, Iraq di bawah Saddam Hussein menyerang Iran. Beliau pernah terlibat dalam peperangan tujuh tahun itu. Dalam usia yang begitu muda juga, kebanyakan anak muda Iran termasuk Ahmadinejad sudah dilantik menjadi gabenor di Wilayah Ardabil bagi membantu kestabilan Republik Islam Iran.


Ahmadinejad memang sosok yang begitu menarik untuk dikaji. Beliau pernah menjadi Datuk Bandar Tehran dan berjaya mengatasi banyak masalah dengan kebijaksanaannya - terutamanya masalah kesesakan jalan raya. Jauh daripada itu, beliau merupakan pemimpin yang benar-benar merakyat. Istilah 'Pemimpin Khadam Rakyat' memang menjiwai dirinya.


Bayangkan, beliau menolak kediaman rasmi Datuk Bandar, mendermakan sebahagian perabotnya dan menukarkannya kepada sebuah muzium, menginfakkan gaji datuk bandar dan hanya menyara keluarganya dengan gaji sebagai pensyarah universiti. Beliau tinggal si sebuah jalan mati dengan rumah yang amat sederhana. Beliau beberapa kali turun dari keretanya, demi membuang halangan di longkang yang tersumbat. Menerima kunjungan daripada pelbagai lapisan pengadu tanpa mengira masa dan memarahi kontraktor yang sengaja melambatkan sesuatu projek.


Ah...banyak yang menarik tentang manusia yang bernama Dr Mahmud Ahmadinejad ini. Insya-Allah...saya akan paparkan lagi kisahnya pada masa akan datang...

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

jangan terperangkap dengan idealogi syiah nye sudah laaa..
malazia tengah digasak dengan ideologi syiah..
tengok saja demo2,ada saja wakil syiah..
mengangkat poster ayatollah mereka..
melaung2kan ya husaaain,ya aaali..

U-HAH berkata...

Syiah? Saya tidak menganggap mereka ancaman. Kita ahlus sunnah maka tetaplah dengan fahaman kita. Tak salah rasanya melaung Hussin, Hassan ke, Ali ke...lebih baik dari mengundi calon AF...dan berteriak Mawi...Mawi...ye tak :)