Khamis, Januari 24, 2008

Thaipusam: Cuti Umum KL & Wilayah

Hindraf pernah menggemparkan negara dengan tuntutan dan tuduhan ekstrimnya. Hindraf bukan sekadar tuntutan kaum India kerana ia diasaskan atas nama agama : Hindu! Biar pun kononnya ia diasaskan demi menuntut keadilan terhadap penjajahan British ratusan tahun dahulu, namun ia tetap meninggalkan kesan kepada negara khususnya pemerintah.

Sedari awal saya sudah menerka ada maksud tersirat di sebalik usaha drastik perkumpulan ini. Mereka melempar batu kononnya untuk menjatuhkan buah mempelam di atas pokok sedang di atas pokok itu ada beberapa ekor burung sedang bertenggek…buah tidak jatuh burung yang tergeletak…kan cerdik namanya tu!

Saya tidak dapat menolak rasa prejudis dalam hal ini, kerana jelas mereka mendesak sesuatu dan kemudiannya seperti disambut pula oleh sang kerajaan…buktinya Hindraf mendapat publisiti besar-besaran menerusi media massa berbanding gerak kerja Bersih yang mendesak pilihanraya adil dan bebas sebelum itu yang amat sunyi sepi dari publisiti!

Akhirnya, siapa menyangka Wilayah KL dan putrajaya merasa cuti umum ini? Nah, ini adalah salah satu kejayaan Hindraf saya fikir…mungkin ada lagi kejayaan-kejayaan lain bakal menyusul, sementelah aura pilihanraya umum juga kian beruwap kala ini…wallahua’lam!

Tiada ulasan: