Jumaat, Mac 20, 2009

Borders Book's Store Vs Cosmo's World

29 Mac 2009 - Saya dan isteri mengambil cuti dan membawa anak-anak berjalan. Kami tidak pulang ke kampung Cuti Sekolah kali ini. Tidak adil pula rasanya membiarkan anak-anak terperap di rumah.
Awal-awal pagi anak-anak saya sudah pun bangun, mandi dan bersiap. Hanim kami tinggalkan. Kami 'breakfast' di Rumpun Selera, Bandar Baru Selayang. Kemudian ke UKM, Jln Raja Muda Abd Aziz, memarkir kereta dan menaiki monorail ke Berjaya Times Square. Husna sudah mula merengek minta didokong...aduh letih nyer...
Inilah pengalaman pertama kami anak-beranak menaiki monorail. Kala itu masih awal, dalam lingkungan jam 9.45 pagi dan masih tidak ramai penumpang. Saya membayar tiket, RM1.60 bagi setiap orang. Seronok dapat naik monorail dan menyaksikan panorama KL dari atas. Selalunya, kat bawah sahaja.
Isteri mencadangkan agar kami ke taman tema di Berjaya Times Square. Sementelah movie The Gang Upin Ipin pun kami tak tonton lagi, kami mencuba nasib di TGV sana. Tapi lambat sangat, jam 2.00 petang baru ada tayangan. Kami memutuskan untuk terus ke taman tema.
Cosmo's World...The largest indoor theme park in Malaysia, demikianlah ungkapan yang menarik kami...hakikatnya ia memerangkap kami. Saya berbelah bahagi, bayangkan tiket seorang dewasa mencecah RM44, cuma dapat diskaun jika menggunakan Mykad dan tambahan potongan 15% jika menggunakan kad realrewards.
Isteri menyarankan kami mencuba, jika tidak hanya asyik dengar orang bercerita sahaja. Saya mengalah dan kad kreditlah jadi mangsa. Habis jugalah RM131.00!
Dari segi permainan dan fasiliti, memanglah menarik. Namun, tidak bagi orang yang beranak kecil seperti saya. Jika sekadar mahu menaiki keretapi mainan, crazy bus atau kuda yang berpusing, isk at fun fair also available. Jika nak main kat play ground pulak, kat taman kami pun ada, kat Taman Metropolitan Kepong lagi le luas.
Saya cuba juga naik permainan dewasa, namanya jika tak silap 'spin legs'. Mak aih...sorang-sorang je naik. Isteri kena tengok anak-anak, Along pulak tak cukup tinggi. Pastu...Gayat jangan cakaplah...ketor juge yeob. Saya melangut ke atas sambil dup-dap-dup-dap dok berdoa dalam hati...macam nak tercampak pun ada. Fikiran saya teringat, agaknya inilah antara latihan awal yang mesti dilalui oleh Dr Syeikh Muszapar angkasawan Malaysia...
Turun-turun tu...saya surrender. Tak nak dah saya try yang lain...roller coster pun ada, tapi biarlah orang lain yang naik.
Sebenarnya, saya diserkup keboringan tahap maksimum selepas itu. Bagi saya, nilai RM yang dibayar tidak setimpal dengan apa yang diperolehi. Bukan semua permainan percuma, banyak yang kena bayar. Fun Game...alah...video game lah, we must pay to play. Jenuh isteri saya menukar duit untuk token, anak-anak tau masukkan jer...baru main dah game over.
Hati teringin nak masuk Haunted House, tukang jaganya Mat Indon...katanya: "Mau masuk kah...ongkosnya RM7 seorang!" Lah...duit lagi, getus hati saya.
Saya mula bengang. Awan mendung mulai menguasai emosi. Saya duduk kejap nonton TV. Rasanya tengok TV kat umah lagi syiok. Nak tengok wayang kat Kidz Theatre pula, it only open at 2.00 pm. Apalah...sedangkan ikut time table, ada dua waktu untuk tayangan movie kanak-kanak, iaitu jam 12.00 pm dan 2.00 pm. Saya merungut lagi...boring!
Akhirnya saya keluar dan bawa kaki dan hati yang bengkak ke Tingkat 1, cari kedai buku lagi baik. Tak lama, sesudah menunaikan Zuhur di surau tingkat lapan, saya memerap diri di Borders Book's Store. Isteri dan anak-anak masih di Cosmo's World...biarlah.
Agak lama kemudian, saya mengutip beberapa buku. Geram...tapi saya harus berjimat lagi pun Pesta Buku Antarabangsa KL mid April ni dah tak lama. Nanti kat sana lagilah murah. Saya membeli buku Mencari Jalan Pulang, sebuah memoir Kassim Ahmad dan juga buku kecil catatan harian Marina Mahathir sepanjang bapanya dirawat di IJN, iaitu 50 Days: Rantings By MM.
Saya berminat untuk membeli karya terbaharu Dr Syed Husin Ali, iaitu buku kajian mengenai orang Melayu 'Malays: Their problem & future' juga karya dari India yang berjaya difilemkan 'Slum dung Millionaire'...tapi as usual, cost constrain makes my desire pain...mua...ha...ha...
My missers came down around 3.00 o'clock later. Alah...my sons nak buku juga, kad kreditlah lagi. Melayang juga dekat RM100. Takpe...buku punya pasal.
Kami balik dan perjalanan pulang dengan monorail agak meletihkan. Ramai orang dan i've to stand sepanjang half way. Selepas wife dan anak-anak solat Zuhur di UKM, kami singgah di Tesco. Lunch pun lewat!!!

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

pengalaman ngn anak2,bile lagi nk merase hehe..
indah khabar dr rupe le cosmo world tu ye hehe..

Rhuddy berkata...

hii org kampung..pekabor?? hehe....lenggong dkt kg belah mana tu??