Khamis, Februari 05, 2009

Pengajaran daripada Perak

Huru-hara! Itulah perkataan yang layak diberikan kepada senario politik di Perak. BN ‘merampas kuasa’ secara halus. PR pula menggigit jari-jemari dengan segala macam ‘skrip’ yang sudah pun tertulis. Apakah pengajarannya?

Jangan terlalu percaya kepada strategi sendiri. PR nampak terlalu yakin, bahawa kedua-dua orang ‘makhluk’ perosak dari Behrang dan Changkat Jering itu tidak akan mampu menambah sokongan kepada BN. Pilihanraya kecil akan berlaku. Dengan surat yang sudah ditandatangani, yes…semuanya akan okay! Rupa-rupanya, SPR yang berkata-kata mengikut ‘skrip’ menggagalkan rancangan itu. Ingatlah…SPR itu siapa yang punya! Gagal nampaknya strategi PR di sini.

Terlalu bergantung harap kepada orang. PR nampaknya begitu gembira dengan kemasukan Nasarudin Hashim ke dalam PKR. Ada yang begitu bersemangat membelasah BN. Tup-tup, dia ‘lompat’ balik kepada BN. Habis…itulah padahnya bergantung kepada seorang ‘tukang lompat.’ Apa yang sepatutnya dibuat ialah, PR wajib MENJAGA semua ADUN-nya daripada diperangkap BN. Ini yang tidak berlaku. BN membawa lari MP mereka ke Taiwan, kenapa PR tidak buat benda yang sama sebelum terlewat.

Percaya kepada orang tanpa 1% pun prasangka. Inilah masalahnya. Saya secara peribadi menyatakan, adun-adun PR khususnya daripada PKR lebih ‘fragile’ untuk dibeli oleh BN. Jamaludin dan Osman itu kedua-duanya sedang terbelenggu dengan masalah, paling besar tuduhan rasuah. Sedikit gertakan dan ugutan, boleh menjahanamkan. Kenapa PR khususnya PKR tidak meletakkan pengawal peribadi yang akan 24 jam menjaga mereka. Sehingga bila mereka hilang, baharulah kelam-kabut dan berakhir dengan insiden penuh tragis pula!

Bangga mendedahkan rahsia dan perancangan. Apabila PR mendedahkan akan ada dua tiga orang lagi ADUN BN mahu melompat ke dalam PR setelah kemasukan Nasrudin Hashim, adakah anda rasa BN akan berdiam diri? Kenapa kita tidak boleh ‘senyap-senyap’ mengatur rencana. Kegagalan Projek 169 Anwar sepatutnya sudah dijadikan iktibar. Heboh satu dunia sehingga semuanya yang nampak cenderung kepada Anwar dikenakan ‘tahanan’ dalaman oleh BN. Inilah masalahnya bila terlalu teruja dengan rencana sendiri.

Tidak mengambil iktibar daripada peristiwa lalu. Apa yang berlaku di Perak pernah berlaku kepada Kelantan. Majoriti tipis menjadi sandaran; namun Kelantan mampu bertahan. Kenapa tidak belajar daripada Kelantan. Begitu juga, apa yang berlaku di Sabah semasa BN menjatuhkan kerajaan negeri di bawah PBS era 1990-an dahulu. Kenapa PR di Perak khususnya tidak mengambil pelajaran. BN adalah ‘spesies’ yang akan melanggar apa sahaja demi mencapai matlamat. Tolak ke tepi isu maruah dan harga diri. Itulah dia BN yang PR gagal tangani.

So, kita sudah mengenal pasti beberapa pengajaran yang mungkin belum terlewat untuk diambil oleh negeri-negeri lain PR. Apakah cadangan untuk menjaganya pula daripada merebak ke negeri-negeri lain?

Kawal pengaruh istana. Inilah yang dilakukan dengan jayanya oleh Umno / BN lebih 50 tahun. Apabila istana dikawal pengaruhnya, maka anasir politik BN akan gagal memanipulasi institusi ini untuk kepentingan mereka. Semuanya sudah maklum, istana adalah institusi yang terbatas kuasanya. Namun, PR nampaknya begitu ‘takut’ dengan kuasa istana yang terbatas ini. Kenapa ini harus terjadi? Saya mengesyorkan, agar digubal enakmen di DUN negeri-negeri PR yang meletakkan apabila DUN mahu dibubarkan, maka selepas tiga hari sultan masih enggan membenarkannya, maka DUN akan terbubar secara automatik. Hal ini saya yakin diizinkan di dalam perlembagaan negeri yang boleh dipinda.’

(p/s: Sedangkan Dr Mahathir boleh pengaruhi untuk pinda perlembagaan dengan menghapuskan immunity raja-raja…)

Kawal anasir BN dalam negeri-negeri PR. Selama ini, anasir-anasir BN ini masih diberi muka dan bermaharajalela. Atas nama perkenan istanalah misalnya, mereka pun kesana-kemari dengan ideology BN yang tebal menyusup dakyah BN tanpa sedar. PR kena sekat golongan ini. Waima atas nama apa pun, JKP ke atau apa-apa sahaja. Mungkin tidak keterlaluan, negeri PR mengharamkan terus JKP. Jika di negeri PR sendiri masih memberi muka kepada JKP, dalam program negeri masih dipanggil Ketua JKP, senang cakap…LETIH laa! Begitu juga bagi jawatan-jawatan lain. Jika Zahid Hamidi boleh ‘kurang hajar’ merendahkan MB Nizar di Perak, maka apa salahnya PR buat ‘kurang hajar’ dengan melarang menteri-menteri pusat daripada berkunjung ke negeri-negeri PR. Apa ruginya PR?

Kerjasama antara negeri masih longgar. Saya yakin, jika hubungan antara negeri-negeri PR kukuh, maka PR tidak akan bergantung harap dengan BN ataupun kerajaan pusat sangat. Alah…lebih 18 tahun Kelantan berjalan dengan dianak tirikan oleh BN, boleh hidup pun. Tunjukkan kekuatan kerajaan PR hingga rakyat di negeri-negeri BN rasa jealous dan akhirnya mereka sendiri mahu duduk di bawah PR. Susah sangat ke nak buat?

penguasaan media massa masih minimum di bawah PR. Harapkan Harakah dan Suara KeAdilan serta Rocket…alahai…ciputnya. BN ada semua channel. Jadi, sekatlah channel ini. Jangan izinkan semua channel BN berada di negeri-negeri PR. Baik Media Primanya, NSTP, Utusan dan apa-aa sahaja. Media Prima di Selangor misalnya, kenakan tekanan demi tekanan sehingga mereka tak larat dah nak tanggung. Akhirnya mereka ‘belah’ dan itulah kemenangan PR. Adakah logic PR Selangor membiarkan ‘punca barah’ berada di dalam badannya sendiri dan akhirnya barah itu yang akan membinasakan semua negeri PR?

Ada lagi insya-Allah…tunggulah…yang penting negeri-negeri PR terus selamat, amin.

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kita tengok pilihanraya kecil yang akan datang ni.. Kalau mereka kalah bererti betul lah orang Perak tolak BN.. Kalau kalah kena lah BN akur akan kehendak rakyat Perak ni..

Tanpa Nama berkata...

inilah melayu perak berjiwa kafir

Tanpa Nama berkata...

siapa mlayu perak yang berjiwa kafir? yang empunya blog ni agaknya....