Selasa, Disember 02, 2008

Resah bagi yang ambil kisah

Mendepani kemelut mutakhir amat meresahkan. Ya, resah bagi yang ambil kisah. Bagi sesetengah orang, mereka lebih rungsing dengan kewangan yang kian mengecil nilainya. Satu anekdot barangkali, membawa RM50 ke pasar borong di Selayang hanya bias menjinjit dua plastik – satu berisi ikan kembong, sardin dan cencaru, satu lagi berisi kangkung, sawi dan bayam merah yang mungkin sudah layu!

Nilai ringgit amat menyusut. Saya enggan mendengar celoteh para pembaca berita, kononnya nilai ringgit kukuh atau menyusut sedikit berbanding dollar. Kita harus berpijak di bumi nyata. Apa guna menjerit inflasi kecil angkanya; jika realiti adalah sebaliknya. Kita harus makan nasi bukan bubur nasi; harus makan isi ayam bukan kulit dan kakinya!

Malaysia kini berhadapan dengan pelbagai senario yang meresahkan. Kelembapan ekonomi nampaknya mulai menggasak. Saya begitu terkesan apabila perbelanjaan dapur meningkat terus. Bayangkan lampin pakai buang anak pun menelan belanja ratusan ringgit sebulan. Belum ditokok dengan belanja lupus lain…ataupun lebih ketara dicampur dengan biaya tetap bulanan – bayaran rumah, kereta, pinjaman peribadi dan kad kredit.

Sebenarnya, masyarakat luar bandar lebih terkesan dan terbeban. Kejatuhan harga komoditi yang melampau amat menekan mereka. Dengan harga getah dan kelapa sawit yang jatuh begitu teruk di bawah paras par, apa lagi yang mampu diungkapkan. Maka, mereka bersabar mendepani hari penuh debar. Ya, tidak lama lagi sekolah bakal dibuka dan semuanya menuntut belanja besar.

Inilah kemelut utama.

Tetapi, kita jangan lupa kemelut-kemelut lain. Suasana politik Malaysia tidak aman. Selama ini rakyat yang berbilang kaum; masing-masing menyimpan taring. Kini, sudah ada yang berani mengangkat ekor dan merenjis najis di pelamin orang lain. Maka itulah, isu ketuanan Melayu dibangkitkan hatta isu fatwa juga dipersoal dan diungkit.

Saya tidak menyatakan Malaysia sejak dahulu aman. Entahlah, sejak saya kenal dunia politik…Malaysia sudah menempuhi pelbagai episod suka duka. Regim Umno – BN yang sudah berkuasa melebihi satu abad amat menusuk kuku dan susuhnya. Selama ini, dengan slogan ‘demokrasi terpimpin’ mereka menghalalkan pelbagai method yang menodai kewarasan demokrasi itu sendiri. Ya, saya tidak bersetuju dengan banyak benda. Cukup dengan satu contoh: Membelasah penduduk Memali dan kes itu tertangguh hingga kini! Memali telah memahat episod hitam legam dalam sejarah politik dan kemanusiaan Malaysia.

Jelasnya, rakyat dinafikan hak dalam banyak benda dan perkara. Contoh mudah, hak berpersatuan dan berpolitik. Ramai penjawat awam ditekan hanya semata-mata menganuti faham politik yang berbeza dengan pemerintah. Apakah ini pun cuba dinafikan Umno – BN? Saya punya datuk saudara, seorang guru yang ditukar ke merata-rata hanya kerana partinya berlambangkan ‘bulan purnama.’ Saya ada seorang sahabat yang dinafikan hak ‘naik pangkat’ setelah sah dia penyokong bulan. Ah…banyak lagi. Maka, jangan bicara aspek lain jika sesuatu yang diiktiraf di sisi perlembagaan pun dicabul Umno.

Sebab itulah, apabila rakyat terdesak dan terus diasak, maka kesabaran sudah sampai ke siling. Tiada arah lagi melainkan mereka membalas segala ‘jasa’ dengan memberikan undi yang sepatutnya. Inilah padahnya…

Malang, saya tidak melihat riak penyesalan daripada Umno dan BN. Bahkan sebaliknya berlaku. Media milik mereka secara ‘bodoh-sombong’ terus memperbodohkan rakyat. Pemimpin-pemimpin mereka masih ‘berlagak’ dengan pangkat dan kebesaran. Menipu masih jadi amalan biasa hatta di parlimen – ya, apa jadi pada Nazri Aziz? Percakaran sesama sendiri malah memburukkan lagi.

Pemilihan Umno Mac 2009 ini bagaikan ‘retak menanti belah.’ Retaknya sudah menjalar ke merata tempat, sudah merekah dan memang menanti pecah-relah. Kepimpinan Pak Lah yang lemah nampaknya bertambah parah, apabila penggantinya dilihat lebih ‘ghaplah’ dalam urusan ‘komisen’nya. Maka, rakyat bertambah muak dan mual. Apakah ini yang ditawarkan oleh sebuah pemerintah yang berada di hujung nyawa!

Maka, mahu atau tidak – rakyat kena berubah dan membuat perubahan. Inilah insiden dan senario yang tidak diingini oleh Umno – BN. Mereka mahu kekal sebagai pemerintah, sedang rakyat sudah menuntut perubahan. Saya tidak fikir mereka – Umno dan BN – bisa mengekalkan kuasa; selagi minda mereka di takuk lama walhal rakyat sudah jauh ke hadapan. Ya, takuk yang penuh kegelojohan mengumpulkan kekayaan walau terpaksa menginjak rakyat jelata yang memberikan mereka 'harapan'!

Tiada ulasan: