Rabu, Disember 03, 2008

Penyakit Sombong Yang Bodoh

Manusia ini Allah SWT jadikan dengan banyak kelemahan. Memang manusia adalah sebaik-baik kejadian. Itu jika dibandingkan dengan makhluk lain – haiwan misalnya. Tetapi, jika di sisi Allah SWT, manusia lemah. Dengan unsure lemah itulah, manusia sepatutnya sentiasa merujuk setiap benda dan perkara kepada Allah SWT.

Kita tidak perlu pergi jauh. Anak kita sendiri pun akan selalu merujuk kepada kita sebelum melakukan sesuatu perkara. Itu pun ketika mereka masih kecil. Apabila mereka meningkat dewasa, maka keputusan dan tindakan sudah banyak diambil sendiri. Maka, mudah kita katakana bahawa, saat mereka bertanya dan merujuk kepada kita adalah saat mereka merasa lemah. Apabila mereka merasa gagah, maka mereka sudah berani menentukan hala tuju diri sendiri.

Berbalik kepada kelemahan kita. Di dalam al-Quran Allah SWT banyak menggesa manusia agar memanfaatkan akal – suatu kelebihan yang membezakan manusia dan haiwan – agar banyak berfikir. Duduk dan melihat. Fikir dan menafsir. Betapa banyak perkara akan dapat dinilai, baik atau buruk di atas dunia ini.

Malangnya manusia – majority daripada mereka – selalu bersifat ‘lupa diri’. Bukan sekadar itu, bahkan mereka sombong, bongkak, ego dan bangga diri atau dipanggil ujub. Ini semua antara sifat-sifat mazmumah. Sifat yang merosakkan manusia, kerana ia akan membakar pahala amalan sedikit demi sedikit, ibarat api di dalam sekam.

Namun, jauh lebih dahsyat daripada itu pastinya bencana akibat kesombongan yang akan melanda sesama manusia.

Suasana politik Malaysia nampaknya begitu tebal dengan warna-warna kusam kesombongan dan keegoaan ini. Selalu kita melihat, golongan atasan dalam hierarki kepimpinan merasa, bahawa tindakan mereka selalunya betul. Mereka tidak seronok menerima teguran. Bagi mereka, teguran akan mendedahkan kelemahan dan itu tidak baik bagi prospek politik mereka.

Inilah jenis pemimpin yang tidak wajar menjadi pemimpin. Sebab itulah, kita mengesyorkan agar manusia seperti ini belajar daripada Umar al-Khattab. Umar adalah pemimpin yang terkenal berani, tegas bahkan keras. Namun Umar menjadi pemimpin yang jelas kerendahan dirinya apabila sudi menerima teguran. Bukan sekali, tetapi selalu. Cubalah rujuk seerah dan kita akan lihat insiden-insiden berkenaan.

Namun, pemimpin Islam dewasa ini begitu kebal (ataupun bebal?) menerima teguran. Tegurlah…rasuah politik itu tidak baik, kronisme itu jahat, tikam belakang berlaku itu salah, salah guna kuasa terjadi, undang-undang yang menafikan hak itu perlu diubah dan banyak lagi. Mereka mendengar tetapi mereka memekakkan telinga. Mereka melihat tetapi membutakan mata. Hati mereka terusik; tetapi mereka diam dan buat bodoh sahaja!

Justeru sifat bebal merekalah, maka rakyat jadi susah. Rakyat merungut kos sara hidup tinggi, maka mereka salahkan para peniaga. Bahkan mereka salahkan rakyat tidak hemah berbelanja. Kata mereka, rakyat kena belajar ubah cara hidup. Rakyat kena berkorban demi negara. Untuk memacu ekonomi, maka mereka pinjam duit rakyat tanpa rakyat boleh berbuat apa-apa!

Pemimpin seperti ini melihat kuasa yang diberikan oleh rakyat kepada meraka ibarat ‘tender’ yang dimenangi dalam bidaan projek. Mereka akan memastikan peluang dimanfaatkan sebaik-baiknya. Bukan untuk kepentingan rakyat; tetapi diri dan keluarga. Mereka tidak kisah tambang teksi dan bas naik, asalkan tokeh pengangkutan senyum simpul. Mereka tidak kisah rakyat kena jalan kaki dan berhimpit macam sardin dalam bas dan komuter; kerana itu adalah cara untuk rakyat berubah.

Mereka berbangga dengan angka. Maka mereka sering mendedahkan keuntungan-keuntungan luar jangka dan luar biasa syarikat-syarikat GLC. TNB misalnya, saban tahun membuat untung yang terus menjunjung. TM pun sama. Petronas jangan cerita. Tetapi, keuntungan itu untuk siapa? Rakyat merasakan untung tersebut. Ataupun sekadar mengatakan, GLC untung kerana kebijaksanaan pengurusan dan rakyat harus terus menyokong GLC. Contohnya, gunalah minyak petronas walau ia gred C!

Rakyat hari ini bukan lagi bodoh dan tongong seperti dahulu. Rakyat sudah celik mata hatinya. Jendela dhomir mereka sudah terbuka dan mereka melihat, di luar sana yakni di luar negara, ada orang lain hidupnya lebih bahagia. Negara mereka kecil; tetapi lebih kaya. Negara mereka kaya dan rakyat jadi kaya. Maka rakyat rasa cemburu.

Cemburu rakyat diterjemahkan dalam bentuk protes undi pilihanraya. Cemburu rakyat dipamerkan pada aksi dan lagak mereka. Zaid adalah manusia cemburu bagi saya. Dia tidak dapat melihat, tegurannya diterima baik. Bahkan, lebih malang janji-janji manis yang diukir sebelum ini hanyalah dongeng belaka. Zaid akhirnya disingkir hanya kerana dia cuba menterjemahkan kecemburuannya!

Apalah malangnya pemimpin di negara ini. Ada orang menegur enggan diterima. Ada orang memberi nasihat dianggap pengacau pula. Tetapi, ada orang berbohong – walau di dalam Dewan Rakyat – dianggap tidak apa dan terus diberikan muka. Betullah, siakap senohong gelama ikan duri, berkatalah bohong…kekallah jadi menteri!

Tiada ulasan: